همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

بیماریهای اینترنتی ( اعتیاد به اینترنت یا مرض های اینترنتی )

بیماری های اینترنتی بر خلاف این دنیای مجازی کاملا واقعی اند ...


به خاطر رفیق های ندیده و نشناخته



اینبار میخوام برم سراغ مرض های اینترنتی که چرا گرفتار این اینترنت لعنتی می شیم و چطور درمان میشیم ..

می دونید که اینترنت به زعم خیلی ها اعتیاد آوره و نمیشه هم انکارش کرد اما میخوام این پست رو برای همه و خودم که یه معتاد اینترنتی شدم بگذارم تا همه بدونیم که آیا ما معتاد شدیم یا نه فقط و فقط تفریح سالمی است که داریم انجام میدیم ..


  • چرا گرفتار می شویم؟ ( فرار از واقعیت )

در میان دخترها عواملی مثل هراس اجتماعی و افسردگی در دوران نوجوانی از ان اختلالاتی است که در جوانی جای خودش را به بیماری اینترنتی می دهد . دختر نوجوانی که نمی تواند ارتباط سازنده برقرار کند و از اجتماع می ترسد , بعد ها نمی تواند از فضای اینترنت که در آن تقریبا هیچ کسی به هیچ کسی نیست , دل بکند.

درباره پسرها هم هراس اجتماعی به اضافه اختلالات بیش فعالی و حتی احساسات خصمانه که در دروران کودکی و نوجوانی به آن دچار بوده اند , در جوانی به شکل اعتیاد به فضای مجازی سروکله اش پیدا می شود.

  • گرفتار چه می شویم؟ ( اعتیاد , وسواس و ... )

هفته نامه " نیوساینتیست " چند وقت پیش این هشت بیماری اینترنتی را به عنوان بیماری های عمومی معتادان وب مطرح کرد :

  1. خودگردی : مدام اسم خودشان را جستجو میکنند و نتیجه را مثل داستانهای مهیج می خوانند ...
  2. خودافشاگردی : خودافشاگری می تواند در حد افشای یک حس شخصی باشد یا در حد افشای نامه ها و عکس های خصوصی و باقی چیزهایی که اجازه بدهید راجع به آنها صحبت نکنیم.
  3. وب گردی : مرسوم ترین بیماری اینترنتی است . اگر قبل از رفتن به رختخواب قصد می کنید فقط سری به وبلاگ دوستانتان بزنید بعد از پنج ساعت تازه به خودتان می آیید و می بینید که در جریان این وب گردی نامحدود , هم کلاسی های اول دبستانتان را هم پیدا کرده اید , به خودتان شک کنید .
  4. گوگل گردی : میل شدیدی به استخراج اطلاعات دارند . اصولا دانستن اینکه اسم کلاغ استرلینگ در کارتن رامکال چی بود , واقعا آنقدرها هم مهم نیست که آدم به خاطرش نیم ساعت در اینترنت جست جو کند.
  5. دلبستگی به آلبوم عکس های دیگران : به این بیماری شکار عکس هم میگویند . واقعا به کسی که ساعت ها وقت میگذارد تا عکس های خصوصی دیگران را نگاه کند چه می شود گفت؟ در مراحل اولیه , بیمار عکس های افراد مشهور را جستجو می کند . ولی وقتی بیماری حاد می شود , دیگر مهم نیست صاحب عکس چه کسی باشد.
  6. آشغال جمع کنی اینترنتی : مثل سمسارها رفتار می کنند . جمع آوری بریده روزنامه تایمز 30 سال پیش و آرشیو کردن آهنگ هایی که حتی یک بار هم پخش نخواهند شد از آن رازهایی است که فقط آشغال جمع کن های اینترنتی دلیلش را می دانند و بس .
  7. ناشناس گردی یا آزار گردی : بدون هیچ دلیل مشخصی , به طور کاملا ناشناس ایمیل می فرستد و پیغام میگذارند . آزارگردها عاشق این هستند که برای افرادی که می شناسند از خصوصیات فردی انها کامنت های ناهنجار بگذارند و ایمیل های مشکوک بفرستند  . هکرها هم که پادشاهان امپراتوری آزارگردی اند .
  8. وسواس های مجازی : هر وقت که انلاین نباشند , دچار استرس می شوند .حالا فکرش را بکنید بیمار وسواس مجازی برای تعطیلات بخواهد برود جایی که اینترنت نداشته باشد  . هر چیزی مثل چک کردن پی در پی ایمیل و فرستادن چند باره یک ایمیل از ترس نرسیدن , نشانه وسواس مجازی است.
  • چگونه درمان شویم ؟

چون اعتیاد به اینترنت یکهو از آسمان بر سر کسی فرود نمی آید به این سادگی ها هم درمان

نمی شود پس :

  1. ساده نگیرید : در خیلی از کشورهای دنیا کلینیک هایی برای درمان این بیماری وجود دارد . اگر واقع بین باشیم , برای درمان یک اختلال روانی باید رفت پیش روانپزشک  . مشاوره و کمک گرفتن از یک پزشک راهی است که ساده تر به مقصد می رسد.
  2. زمان بندی کنید : چون اینترنت چیزی نیست که بشود کاملا ترکش کرد می توانید برای خودتان زمان مشخصی بگذارید . ساعت هاییکه تحت هیچ شرایطی زیاد نشوند . اگر بعد از یک ساعت ساعتمان زنگ بزند , زنگ ساعت یادمان می اندازد که وای , یک ساعت گذشت؟
  3. اولویت بندی کنید : بری اینکه کار به جای باریک نکشد اولویت بندی خیلی کمک می کند . اول چک کردن ایمیل , بعد چک کردن وبلاگ و بعد سرزدن به دوستان و همین طور الی آخر  . البته این الی آخر به آخر دنیا اشاره نمی کند . برنامه زمان بندی که یادتان هست؟
  4. تغییر کاربری بدهید : شاید اینترنت هنرهایی داشته باشد که همتایش در هیچ کجا پیدا نشود ولی بعضی کارها را هم می شود به کمک تکنولوژی های دیگر انجام داد : مثال  ساده اش هم چت کردن . گاهی می توانید به جای چت کردن با دوستتان با او تلفنی صحبت کنید .




دکتر علیرضا شیری دراین باره حرفهایی زده که خواندنیه :

آدم ها در ارتباط اینترنتی خیلی راحت تر از دنیای واقعی , حقیقت را وراونه می کنند.


برگ برنده اینترنت قابلیت جستجویی است که در آن وجود دارد . امکان انتخاب هم آنقدر وسوسه کننده و دوست داشتنی است که خیلی از آدمها ترجیح می دهند به خاطر آن چشمشان را به روی خطراتی که وجود دارد ببندند .

در ارتباط اینترنتی نمی شود طرف مقابل را خوب شناخت یا نمی شود نقاط ضعف و قدرتش را فهمید مساله اصلی است . این نگاه خوشبینانه قضیه است که فکر کنیم یک آدم خوبی آن طرف نشسته و ما زا طریق چت و شبکه اجتماعی و ... می توانیم کشفش کنیم .

در اینترنت تا دلتان بخواهد آدمها با ضعف های متعدد شخصیتی دست و پنجه نرم میکنند و چون در دنیای واقعی امکان اغاز یک ارتباط برایشان در حد صفر است , در اینترنت از سر و کول هم بالا می روند. دنیای مجازی مکان امنی برای شکارچی هاست .

از طرفی دیگر امکان بالای خیانت در دوستی های اینترنتی یکی دیگر از آسیب هایی است که به افراد می رسد , فضایی که در آن هم می شود به راحتی خیانت کرد و هم درصد وفاداری کسی را تخمین زد , رفتارهایی که به تدریج باعث بروز وسواس و بی اعتمادی می شوند ...


امیدوارم که مفید بوده باشه .. نظرات خودتون رو برام بنویسید که آیا شما هم به اینترنت اعتیاد دارید یا نه و اصلا قبول دارید چنین مطالبی رو ...





نظرات 14 + ارسال نظر
سبله دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:59 ب.ظ http://www.sabaleh.blogsky.com

فک کنم منم یه همچین مرضایی گرفته بودم
البته 2-3 سال پیش.هم وب گردی هم دلبستگی به آلبوم های عکس هم آشغال جم کنی و البته فک کنم یه ویروس هم داشتم به اسم آپ کردن وبلاگ
وب گردیه از بین نرفت اما حدود 90 % کم شد
آلبوم عکس :من حدود 2000 تا عکس از هر چی و هر کی داشتم .یه روز دستم رف روی یه دگمه ای که خودمم نمی دونم چه دگمه ای بود ولی همه اش پاک شد! قیافم توی اون لحظه ها
اما الان از نبودنش شادم هستم
آشغال جم کنی:تا به یه چیزی میرسیدم می گرفتمش .کاری نداشتم چیه .البته دقیقا بعد من خواهرم میومدو همه رو پاک می کرد.اینم خود به خود تموم شد
آپ کردن وبلاگمو که دیگه خودت باید بهتر بدونی!من هر روز آپ بودم
اما الان به دلیل کمبود وقت درس خون شدن بنده و ... دیگه نمیرسم بیام نت .
اینم حدود 60 % ازش درست شده
حالا این همه حرف زدم که بگم:ببین من که پیش رواانشناس نرفتم ولی همش درست شد!
آخه چرا به این بنده خداها میگی برن پیش روانشناس پول حروم کننن!!!!!!

سلام
بله .. باید حدس میزدم..
این کارهایی که من گفتم و تو تایید کردی برای بیشتر بچه هایی که تازه با این دنیای هیچکی به هیچکی آشنا می شن اتفاق می افته و همین اتفاق های جدید و نو این فضای مجازیرو جذابترش میکنه ..
چه روزهایی رو گذروندی ..!
اما من تعجب نمی کنم .. چون برای خودمم همین اتفاقات افتاده ... وقتی یادم می افته به گذشته خندم میگیره ...

خوب بابا تو خودت یه پا روانشناسی .. از این به بعد بچه ها رو می فرستم پیش خودت تا راهنمایشون بکنی .. البته باید رایگان این کار رو بکنی..
خوبه؟

تبسم دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:09 ب.ظ

نمیدونم تا حالا تاریخ ادبیات خوندی یا نه؟؟
برام دعا من

سلام
کدوم قسمتش مد نظرته؟

حتما .. ان شاالله که خدا همه آرزوهات رو برآورده کنه و همه مشکلاتت رو برطرف ..

فریبا دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 05:09 ب.ظ http://www.niloofaremordab2.blogfa.com

[:S025: فکر کنم من سومی رو گرفتم


البته یه مدت رفتم ترک ولی بازم



حالا چی میشه الله اعلم


توجیه قابل قبولی نبود


اما نیازی به توجیه هم نبود



وبلاگ شما اموزنده اس شما سر نزنید من بازم میام

خدا به خیر کنه ..

این مشکل همه هستش ..
راست میگی؟
خوب چطوری بود .. خیلی درد کشیدی تا ترکش کردی!؟
سخته؟

قبول نیست .. تو فهمیدی !

ممنون .. خوشحالم که دوستانی با وفایی چون شما دارم .
شرمندم نکن دیگه .. همیشه لطف داشتی به من ..
ممنونم ازت

فریبا دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 05:34 ب.ظ

یه چیز بامزه

من نخواستم که ترک کنم اجباری بود بستنم به تخت


به نت دسترسی نداشتم

روان شناس رو تو نت هم میشه ÷یدا کرد

راست میگم من با چند تایی دوستم


و این که من الان مرض یک رو درک کردم که چی بود داشتم به اون هم گرفتار میشدم اما خدا رو شکر ایگو به این یکی جواب نداد

نه بابا ..
تو حتما شورش رو درآورده بودی...
چه عذابی کشیدی تو .. من که دلم برات سوخت ..
بله .. یکیش الان تو مطب نشسته منتظر معتادان اینترنتیه .. این وبلاگش
http://www.sabaleh.blogsky.com/
خودش گفته رایگان ویزیت میکنه..
خوب این عالیه .. بگو چه چیزهایی یاد گرفتی و چطوری به کمکت اومدن و راه حل هایی که برات داشتن چی بوده .. بگو تا منم بنویسم برای بچه ها..

----
چرا حالا هول کردی ...من این خط آخری رو اصلا متوجه نشدم ؟!؟!؟
----

سبله دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 05:35 ب.ظ http://www.sabaleh.blogsky.com

سلام
آره
من که پایم .
بفرست که از الآن توی مطلب وبلاگم نشستم
آپم .
بدو بیا

خوبه .. خانم دکتر .. همیشه پایه ی کارهای انسان دوستانه ای..
همینه که میخوای بری مدد کار بشی ..

منتظر باش ..

سارا دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 05:37 ب.ظ http://www.7th.blogsky.com

سلام
آره قبول دارم این حرفارو
منمم یه جورایی معتادشم

سلام
انگار همهمون معتادیم و خودمون خبر نداریم ..
باید بیشتر روی این قضیه کارکنیم تا اطلاعاتمون درباره اینترنت بیشتر بشه و بتونیم کمتر گرفتار این بیهوده گردی ها بشیم..

باید دنبال یه راه حل مناسب بگریم.

نیلوفر دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 05:40 ب.ظ http://Www.blueboat.blogsky.com

سلام
خوبین ؟
بی معرفت شدین؟
چرا به وبلاگ های دیگتون نظر میدم جوابمو نمیدین ؟
نکنه از من دلخورین ؟
آره منم یه جورایی معتادم اگه یه روز نیام نت احساس میکنم یه چیزی گم کردم اما میدونید که ترک عادت موجب مرض است .!

سلام
ممنون .. شما خوبی؟
منتظر جوابتون هستم..

این حرفیه که خیلی ها در رابطه با اینترنت می زنن .. و واقعا هم ترک کردنش سخته .. ولی باید یه حد و حدودی را برای وقت گذرونی تو این دنیای بی سرو ته قرار داد تا کمتر دچار آسیب دیدگی بشیم ..
بله موجب مرضه .. حرفی هم نیست ..
باید دنبال یه راه حل برای این موضوع بگیریم..

سبله دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 05:45 ب.ظ http://www.sabaleh.blogsky.com

الان که دارم شعرتو گوش میکنم یادم اومدم یکی از سرودای دبستانم بوده.من عاشق این شعرم
بابا اینو از کجا میشه دانلود کرد؟؟؟؟

راست میگی .. چه خوب که یادت مونده .. عجب ذهنی داری تو.
خیلی زیباست .. من که عاشقش شدم..
عجله نکن..

amir dehnavi دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 05:58 ب.ظ http://www.sedameda.persianblog.ir

سلام. دوست عزیزم خوشحالم که وبلاگی پربار دارید. از طرف سایت لینک نگار دات کام مزاحمتون میشم. تو این سایت سیستمی کاملا هوشمند طراحی کردیم که با توجه به پارامترهای کاملا عادلانه که از گوگل دریافت می کند تعداد بازدید شما را دریافت کرده و در گوگل و موتورهای جستجوی دیگه مثل یاهو ثبت می کنه. بنابراین هم مطالبتان در سایت ثبت می شود و هم در گوگل ایندکس میشود و هم اینکه تو کلی وبلاگ دیگه هم به نمایش در میاد حسن این کارم اینه که بازدیدتون بیشتر می شه و می تونین سایت پربازدهی رو مدیریت کنید. شما می تونید به هنگام آپ دیت وبلاگ خود لینک مطلب جدید رو تو لینک باکس قرار بدید تا در مدت زمان کمتری مطلبتون بازدید مورد نظرشو بگیره. برای ورود به جمع ما کافیه ثبت نام کنید و کد لینک باکس رو تو قالبتون قرار بدبد و بعدش لینکهاتون رو ثبت کنید. یه خواهش دیگه داریم اونم این که برای ثبت نام از اینترنت اکسپلور استفاده نکنید و از مرور گرهای دیگه ای مثل فایر فاکس، نت اسکیپ و ... استفاده کنید تا ثبت نام دقیق انجام بشه. قبل از ارسال لینک قوانین رو مطالعه بکنید و توجه داشته باشید که در صورت استفاده از یک لینک در زمان های مختلف سیستم به صورت هوشمند شما را حذف کرده و عضویت تان ملغی خواهد شد. اگر به مشکل برخوردین با ای دی ما تماس بگیرین تا کمکتون کنیم.

سبله دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 06:02 ب.ظ http://www.sabaleh.blogsky.com

اگه راستشو بخوای من از 100 % از روز 60 % رو پای تلویزیونم
من الان حدود 6 بار دلشکسته رو دیدم و اگه بهم رو بدن بازم میشینم پاش
روز سوم هم فک کنم با دیشب شد 5 بار
کلا اگه ولم کنن و نماز دستشویی وغذا و ... فاکتور بگیرن یه سره میشینم پای تی وی
دقت کردی در عرض 5 دقیقه 3 یا 4 تا نظر بهت دادم!!!!!

تو دیگه کی هستی...! پس الان یه خانوم با عینکهای ته استکانی باید باشی ..
پس چی میگن آمار دیدن فیلم تو کشور ما پایینه؟
تو به تنهایی جای 10 نفر فیلم میبینی ..
آخرشی .. یه عشق تلویزیون ..
تو قسمت نظرات منو ترکوندی ..
اینترنت چی جایی نداره وسط این تلویزیون دیدنات ..!؟

Dream Girl سه‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:54 ق.ظ http://i-and-me.blogsky.com/

سلاااااااام
خوبی؟

به منم میگن معتاد
اما خودم همچین فکریو نمی کنم!

اون اول اولا به چت و اینا معتاد شده بودم
یادم میفته چه ساعتایی رو حروم کردم پای چت
هم خندم میگیره هم گریه!
بعد دیگه واسم جاذبه ای نداشت
حوصلمم نمی کشید
فک کنم از علائم پیریه زودرسه!!
بعدش عادی شد خیلی کم میومدم...
...
بعد که دانشجو شدیم برای جمع آوری علم !!!!و وقت تلف کردن و سرگرمی
حالام یه جور دیگه
هر دوره ای انگاری یه مدل مرض اینترنتی داره!

معمولا من یه ساعتایی و عصرا
یه ساعتایی رو 12 به بعد میشینم پای نت
اما اگه خونه نباشم حتما با موبایلم برا 3-4دقیقه ام شده وصل میشم!
من شبا اگه نتم نیام بیدارم
پس یه جورایی به از بیخودی بیدار بودن و فکر و خیال کردنه...!
حتما اینترنت چیای خوبش بیشتر از بداشه
مهم اینه که چه جوری استفاده میشه ازش
اما دیگه آدم از صب تا شب بشینه پای نت و اگه یه روز نشه، انگاری چیزی گم کرده یا چیزی کمه
...اینجوری باشه...دیگه اعتیاد از هر نوعی که باشه مشکلات خودشو داره

منم اون اولویت بندیی رو که نوشتی رعایت می کنم
اما می خوام این الویت بندی در روز 3بار انجام شه!

نه بابا انگار هر کار کنم معتادم نمیشه انکار کرد

سلام
ممنون ..

راست میگی‌؟ انگار معتادین همه جمع شدن اینجا ...

یادش به خیر .. همش از این چت لعنتی شروع میشه ..
ژیری زودرس ؟ نه بابا به نظر من ما دیگه ارضاء شده بودیم و باید هم یه همچین اتفاقی می افتاد ..
جالبه .. انگار همه معتادها یه جورهایی هم درد بودن و تمام کارهاشون شبیه به همه..
خنده دار .. جمع آوری علم .. این یکی رو هم باید به اون نمونه ها اضافه کرد ..
------------
خوب برای اینجور وقت گذرونی خوبه .. البته شب ها که خوابت نمیبره ..
واقعا راست میگی .. نمی دونم این چه حسیه که باید حتما بشینی پاش .. هرچند هم که کاری به اوئن صورت انجام ندی..

خوبه .. ممنون که حرف گوش میکنید ..
شما باید خودتون رو به نزدیک ترین درمانگاه ترک اعتیاد برسونید ..
پس به جمع معتادین خوش اومدی ..

کاری که نمیشه کرد .. باید یه ngo برای ترک معتادان اینترنتی تشکیل بدیم .. فکر کنم جواب بده.

محمد سه‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:39 ق.ظ http://khodemoonytarin.mihanblog.com/

سلام دوست عزیز ممنون که تو وبم اومدی و نظر تو دادی مطالب وبت خیلی جالبه امید وارم همواره در زندگی شاد و سر بلند باشی
یا علی

سلام
خواهش میکنم..
ممنون.. نظر لطفت محمد جان ..
همچنین شما .. علی یارت

شکیبا سه‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:52 ب.ظ

سلام
خوبی؟
نمیدونم به چیه این نت میشه معتاد شد!!
(چرا شکلتا برداشتی؟)
من خودم تازه اومدم نت
سالم اومدم حالا دارم داغون میرم
اصلا از نت خوشم نیومد...

موفق باشی

سلام
ممنون
به همه چیش .. انگار مطلب رو نگرفتی ..
احتمالا شما از اون آدمهایی هستی که به اینترنت معتاد نمی شی ...
ایول .. خوشحالم که با یه آدم سالم در ارتباطم .. دست ما رو هم بگیر .
( الان گذاشتم) یه آن همچی خراب شد رو سرم اشتباهی کردم که جبرانش کردم ...

بیا اینم عوارضشه دیگه .. خوبه خودت هم میگی ... ما که گفتیم چی سر آدمها میاد .. الان وضضعیتت چطوره؟
ای بابا تو هم همش ساز مخالف بزن ..

سلامت باشی

تبسم سه‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:47 ب.ظ

سلام
نتیجه گرفتم
ممنون از دعا هاتون!
شما هم انسانی خوندی؟

سلام
خوب خداروشکر ..
نتیجه دعاها و تلاش خودتون بود ...
مرسی .. من که کاری نکردم..
نه ؟ کاش میخوندم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد