X
تبلیغات
رایتل
زمان ثبت : چهارشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 11:58 ب.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

دو لب خواهم


دو لب خواهم : یکی در می پرستی

یکی در عذرخواهی های مستی


طالب آملی

زمان ثبت : سه‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 11:12 ب.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک


برچسب‌ها : اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، ای ال اس، چالش سطل آب یخ

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک


چالش سطل آب یخ، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک را به زندگی ما پرتاب کرد، و ما در سال ۲۰۱۴ بیشتر از کل دهه پیش این بیماری را شناختیم.

سرماخوردن برای یک انگیزه خوب

با پیشگامی کریس کندی، این کمپین مردم را تشویق کرد در حالی که سطلی پر از آب یخ را روی سر خود می‌ریزند، به خیریه کمک کنند و چند نفر از دوستانشان را به این چالش در ۲۴ ساعت بعدی دعوت کنند و از خودشان فیلم بگیرند.

چالش سطل آب یخ موجب شده است اختلالی که کمتر کسی با آن آشنا بود اکنون به یک بحث و گفتگوی جهانی تبدیل شود.

«ای ال اس» یک اختلال عصبی است که به سلول‌های عصبی مغز و نخاع آسیب می‌رساند. به گفته انجمن «ای ال اس»، تنها در ایالات متحده سالانه ۵٫۶۰۰ نفر مورد مبتلا به این بیماری شناسایی می‌شوند.


در ماه اوت، ما بیش از۹۰ میلیون جستجوتوسط موتورهای جستجو انجام شد و بیش از۱۰۰ میلیون دلار کمک برای انجمن ای ال اس و سازمان‌های خیریه مرتبط با آن جمع‌آوری شد.


یک سطل آب یخ، یک تلفن همراه و چندتا از دوستان نترس چه نتیجه شگفت‌انگیزی را رقم زدند.


زمان ثبت : سه‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 05:00 ب.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

تا ارزان شدن خودرو دست نگه دارید و نخرید



در یک ماه گذشته اگر هر روزنامه پرتیراژ و سایت های خبری را بازکرده باشید با یکی از آگهی های فروش فوری، نقدی، شرایطی و غیره شرکت های واردکننده خودرو مواجه شده اید. این موضوع با نزدیک شدن به توافق ژنو پررنگ تر شده و به یکباره قحطی خودروهای خارجی و امتناع از فروش شرایطی شرکت های واردکننده به سر آمده است!

حالا این شرکت ها با منت نهادن بر سر مردم عرضه خود را بیشترکرده اند، اما باوجود ارزان و تثبیت شدن نرخ دلار که بهانه اینشرکت هابرایگران فروشی بود، رویقیمتنهایی آنها اثر نگذاشته است، یعنی شرکت های واردکننده همچنان با طمعکاری به دنبال فروش بیشتر با همان قیمت دو ماه پیش خود هستند.

در شرایطی که دلار حداقل در سه ماه گذشته روی2هزارو900 تومان ثابت مانده و قطعاً باید نرخ خودروهای خارجی و مونتاژی نیز ارزان تر شود.

اما اکنون در فضای مجازی کمپین تبلیغاتی از سوی مردم به راه افتاده که در نوع خود جالب است. بسیاری از کسانیکه پای اخبار فروش فوری شرکت ها نظر می گذارند، خواستار تحریم خرید خودرو تا ارزانی شده اند. فرهنگ نخریدن جنس گران برای ارزان شدن تا مرز اعتدال در بسیاری از کشورهابه صورت خودجوش جواب داده و اکنون مردم در بازار خودرو می خواهند همانند بازار آجیل و خشکبار ثابت کنندکه این شرکت ها هستند که محتاج مردمندنه مردم محتاج آنان. اظهارنظرهای جالبیکه در فضای مجازیبرای «نه» گفتن به پیشنهاد فروش خودرو مطرحشدهحاکی از خشم مردم از احتکار و گرانفروشی شرکت هاست.

برخی از اظهارها در نوع خود جالب هستند مثل:

- خرید خودرو ممنوع تا زمانیکه ارزش خریدن داشته باشن.

- به نخریدن ادامه می دهیم. نتایج آن را از پیش فروش خودروها می بینیم.

- میشه دید تا حالا که مردم پیروزن، به زانو درآمدن گران فروشان و اجحاف گران را می بینید؟

- همه نمایندگی ها از ترس ارزون شدن، می خوان خودروهاشون رو چکی و قسطی به مردم قالب کنن.

- فکرکردن خیلی زرنگن. چند میلیون تخفیف رو ماشینشونمی دادن. الآن تخفیف رو برداشتن به جاش زدن اقساطی بدون بهره! اینا مردم رو چی فرض کردن!

- اندکی صبر سحر نزدیک است!

- واقعاً دست مردم به خاطر نخریدن درد نکنه. ایشالایه روز همه ایرانیابهترینماشیناکه واقعاً لایقشهستن رو سوار به شن.

- خیلی دوست دارم رویاینشرکت ها رو زمین نزنم یه لگن ازشون بخرم ولیحیفکهجیبمخالیخالیه..!؟

- دوستان سهالی چهار ماه دیگه یعنی تا اردیبهشت که اساساً ماه کاهش قیمت خودرو است، لطفاً تحریم خرید خودرو را ادامه دهید.

- زنده بادبرغیرت کسانی که این خودروها را نخرند...

- وقتی شنیدنمی خوان تحریم خودرو را بردارن و قراره کار و کاسبیش خراب شه و اروپایی ها جاشو بگیرنداره از مردم التماس می کنه که فرغوناشوبخرن.

- تا دیروزمی گفتن قطعه نیست تولیدنداریم و اینحرفا، حالا که زمزمه کاهش قیمتا هست فروش ویژه دارن!

- هی ما میگیم نره اینامیگن بدوش، بابا ما تا قیمت خودرو متعادل نشهنمی خریم، حالا 10 ساله هم کهقسطیکننفایدهنداره.

- چون دیدندتحریم هاداره کم میشه و ماشین های کره ای و اروپایی وارد میشه خودشونمیدونن کسی دیگه این ها را نمیخره...

- قیمت دلار و خودرو و همه کالاها در سراشیبی سقوط است. پس برایخریدماشین فعلاً دست نگهدارید مطمئن باشید با اینکار دلالان و گرانفروشان را تسلیم خواست و اراده آهنین خود می نماییم. به امید خدا.

- چرا یهواینقدرمهربون شدن ایننمایندگی های خودرو؟!

- زحمت نکشین تا قیمتمنطقیحاکمنشه خودرو نمی خریم... زور الکینزنید...

- یه چیزی رو دقت کردیدکه همه نمایندگی ها از امروز فروش ویژه زدند یعنی با شروع توافقنامه ژنو یادشونا ومده سریع تربایدخودروهاشون رو بفروشن فروش خودروهای بادکردهشون.

- بنده از کسانی هستم که تصمیم داشتم ماشینمو با صفر عوض کنم ولی به حرمت مردم و تحریم گرانفروش ها فعلاً دست نگه داشتم...

- قیمت دلار در سراشیبی سقوط است و بعدازآن نیزقیمت همه کالاها شروع به پایین آمدن می کند. پس عقل ایجاب می کندکهب رای خریدن هر چیزی فعلاً دست نگه داریدبه خصوص ماشین
زمان ثبت : یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 10:36 ب.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

مقایسه بهترین شاسی بلندهای روز دنیا


برچسب‌ها : مقایسه بهترین شاسی بلندهای روز د


مقایسه بهترین شاسی بلندهای روز دنیا



Large-Luxury-SUVs

جدال غول‌های مجلل:مقایسه ۶ مورد از بهترین شاسی بلندهای فول سایز لوکس

امروز می خواهیم خودروهایی را با هم مقایسه کنیم که مختص فرهنگ بزرگ‌تر =بهتر هستند، یعنی شاسی بلندهای فول سایز لوکس.غول های لوکسی که آمریکایی ها عاشق آن هستند.

شش خودروی شرکت‌کننده در این بررسی که همگی مدل ۲۰۱۵ هستند عبارت‌اند از: کادیلاک اسکالید پلاتینوم، اینفینیتی QX80 لیمیتد، رنجرور HSE، لکسس LX570، لینکلن ناویگیتور و مرسدس بنز GL450.
درست است که SUV های بزرگ‌تری نسبت به خودروهای حاضر در این تست وجود دارند (شورولت سابربن، فورد اکسپدیشن EL، تویوتا سکویا و …) ولی آن‌ها در سطحی از لوکس بودن نیستند که بتوان آن‌ها را در این سگمنت قرار داد. ما درباره رده‌ای از خودروها صحبت می‌کنیم که تنها در ایالات‌متحده سالانه دارای فروشی بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه می‌باشد. درحالی که کادیلاک و مرسدس هرکدام به‌تنهایی بیش از ۲۵۰۰۰ دستگاه در سال فروش دارند. اگر حجم فروش این سگمنت شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد باید به خاطر داشته باشید با این که خودروهای لوکس و پرمیوم فقط ۱۱ درصد کل خودروهای تولیدی را تشکیل می‌دهند اما نزدیک به ۵۰ درصد سوددهی ایجاد می‌کنند. بنابراین با در نظر گرفتن سود به ازای تولید هر دستگاه از این خودروها (که رقم بالایی است) به‌آسانی می‌توان فهمید که این خودروهای غول‌پیکر تا چه اندازه برای تولیدکننده آن پراهمیت است.

۲۲-۷۶۵x508 

ادامه مطلب ...
زمان ثبت : یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 08:20 ب.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

کند شدن وای فای منزلتان شاید به عوامل زیر بستگی داشته باشد


برچسب‌ها : کند شدن، وای فای
در دنیای امروز اکثریت برنامه های موجود همه روزه به روز رسانی می شوند و ما با استفاده از نرم افزار های به روز شده می توانیم از سرعت مطلوبی در دنیای وب بهرمند شویم و استفاده از ویراست های جدید و رفع عیب های این نرم افزارها اغلب در سریعتر و بهتر شدن این وای فای ها کمک چشمگیری می کند.

هرچه موبایل و تبلت بیشتر سرعت نت کمتر
هرچقدر تعداد دستگاه های بی سیم موجود برای اتصال به وای فای بیشتر باشد سرعت استفاده از اینترنت و انتقال داده در گوشی ها کاهش می یابد که می توان برای حل این مشکل به جای مسیریاب 802.11b/g/n از مسیریاب های جدید 802.11ac استفاده کرد و پهنای باند و ظرفیت شبکه وای فای خانگی خود را افزایش دهید.

اگر وای فای منزلتان کند شده بخوانید



جای مناسب مسیریاب را آماده کنید
اگر دستگاه مودم خود را بر روی زمین یا زیر میز قرار داده اید؛ برای آنتن دهی بهتر باید در ارتفاعات بیشتری قرار داده شود و حداقل باید یک و نیم متر از زمین ارتفاع داشته باشد و اگر دستگاه وای فای خود را روی سقف نصب کرده اید باید آنتن های آن رو به پایین و در جهات مختلف قرار گیرد.
سیگنال های وای فای به صورت دایره ای ارسال می شوند؛ بنابراین باید در وسط خانه قرار گرفته و مانعی بر سر راه مسیر آنتن آن وجود نداشته باشد که برای این کار یا باید موقعیت اثاثیه منزل را تغییر داد یا دستگاه وای فای را در منزل حرکت دهیم.

هر بار که جای اثاثیه و مبلمان را عوض کنیم، بر موج ارسالی از مسیریاب وای فای اثر می گذارد. اگر بعد از جابجایی اثاثیه سیگنال افت داشت باید جای مسیریاب را تغییر دهیم یا جای اثاثیه را دوباره تعویض کنیم یا می توان جای رایانه کیفی یا دیگر افزاره های بی سیم خود را عوض کرد. بررسی ها نشان داده که حتی جابجایی های اندک در حد چند سانتیمتر هم می تواند به میزان 30 تا 60 درصد بر دریافت سیگنال وای فال اثر منفی یا مثبت بگذارد.

اگر وای فای منزلتان کند شده بخوانید


موانع فیزیکی را حذف کنید
گاهی وسایلی همچون در، دیوار، آینه، قاب عکس و یا قفسه کتاب می توانند سیگنال بی سیم ارسالی از مسیریاب را بازتاب دهند و گاهی حتی کف یا سقف اتاق هم تاثیر بسزایی دارد به طوری که اگر گذردهی یا پوشش دهی شبکه خوب نباشد باید مسیریاب را بالا پایین کرد تا بلکه مشکل حل شود.
از یاد نبرید که ابزارهای بی سیم همچون نباید از یاد برد که افزاره های بسیار دیگری هم سیگنال های بی سیم پخش می کنند. تلفن همراه، گوشی های بی سیم خانگی، مایکروفر، تلویزیون، دستگاه های دارای بلوتوث و برخی از دستگاه های پایشگر کودکان می توانند بر سیگنال وای فای خانگی تاثیر بگذارند و بهترین راهکار آن این است که آنها از دستگاه وای فای دور باشند.
زمان ثبت : چهارشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 12:25 ق.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

نماز

 ﺷﺨﺼﯽ ﺑﺎ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺵ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻓﺮﺕ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ . ﻣﻮﻗﻊ ﺍﺫﺍﻥ ﻇﻬﺮ ﺗﻮﯼ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺟﺎﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺷﻬﺮ، ﺭﻭﯼ ﺗﭙﻪ ﺍﯼ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩ ﭼﻮﭘﺎﻧﯽ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﻫﻢ ﮐﻨﺎﺭﺵ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﭼﺮﺍ . ﺍﺯ ﺩﯾﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﺻﺤﻨﻪ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻮﭘﺎﻥ ﺭﺳﺎﻧﺪ. ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﭼﻪ ﭼﯿﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﻧﻤﺎﺯﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺍﺩﺍ ﮐﻨﯽ. ﭼﻮﭘﺎﻥ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ: ﻭﻗﺘﯽ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻧﻢ ﻧﯽ ﻣﯿﺰﻧﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﺮﺩ ﻣﻦ ﺟﻤﻊ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ. ﺣﺎﻝ ﻭﻗﺘﯽ ﺧﺪﺍ ﻣن راصدا میزند ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺘﺶ ﻧﺮﻭﻢ ﺍﺯ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﻫﻢ ﮐﻤﺘﺮم...."از پاهایی که نمی توانند تورا به سمت ادای نماز ببرند انتظآر نداشته باش تورا به بهشت ببرند"ازاین عبارت زیبا خیلی لذت بردم:بودن کشتی درآب خطرناک نیست..اما بودن آب درکشتی خطر داره..! بودن مؤمن دردنیا خطرناک نیست..اما بودن دنیا درقلب مؤمن خطرداره. !شایسته تامل هست..
التماس دعا
زمان ثبت : شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 08:14 ق.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

صدمین میمون

برگرفته از  کتاب "صدمین میمون"
 کن کایز شصت سال قبل، در سال 1952 دانشمندان ژاپنی درباره رفتار میمون‌های وحشی در یک جزیره تحقیق می‌کردند. غذای اصلی میمون‌ها سیب‌زمینی شیرین بود. میمون‌ها سیب‌زمینی را خاک‌آلوده می‌خوردند. یک روز پژوهشگران متوجه شدند، میمونی کاری جدیدی می کند : او سیب زمینی را قبل از خوردن شست! شاید اتفاقی یادگرفته بود مثلا سیب‌زمینی از دستش به آب افتاده و بدون خاک مزه بهتری داشته. به هرحال او این رفتار را روزهای بعد هم تکرار کرد، و به‌تدریج میمون‌های دیگراین کار را یاد گرفتند. در سال 1958، زمانی که صدمین میمون به این رفتار جدید روی آورد، دانشمندان جزیره‌ای در سیصد مایلی نیز گزارش دادند که میمون‌های آن جزیره نیز شروع به شستن سیب‌زمینی‌ها کرده‌اند. هیچ ارتباطی میان این جزایر نبود و کسی میمونی را از جزیره‌ای به جزیره ی دیگر نبرده بود!تعمیم نتایج این تحقیق می‌گوید زمانی که سطح جدید آگاهی میان تعداد معینی از افراد ایجاد شود و به طور چشمگیر و معنی‌دار رفتارشان تغییر کند، آگاهی بدون ارتباط مستقیم به دیگران منتقل می شود. هر آگاهی فردی به آگاهی جمعی مرتبط است. گاهی به دنیای اطرافمان نگاه می‌کنیم و از اینکه نمی‌توانیم تاثیر مثبت و چشمگیری در بهبود آن داشته باشیم، احساس کوچکی می‌کنیم. اما اگر اعضای گونه‌ی خاصی از حیوانات به طریقی با هم در ارتباط باشند، به احتمال زیاد انسان‌ها نیز می‌توانند به وسیله ی همین نیرو با هم ارتباط پیدا کنند. تفکر همسو و مشترک، نیروی بزرگی دارد و می‌توان آن در مسیر مثبت و سازنده استفاده نمود.شعور جمعی از یک سو، انسان را از یک سو، متوجه قدرت شگفت انگیز و میزان تاثیرگذاری وی بر کل جهان هستی می کند و از دیگرسو مسئولیت بزرگ او را در قبال خانواده ی بزرگ بشری نمایان می سازد. زیرا دایره ی نفوذ افکار و اعمال انسان فقط محدود به زندگی شخصی او نمی شود و بر شرایط و اتفاقاتی که زاییده ی شعور جمعی است اثر می گذارد.

روبرت شلدریک زیست شناس مشهور در کتاب علم جدید حیات، نظریه‌ای براساس شواهد علمی و تجربیات متعدد ارائه می‌کند :

حافظه وشعور انسان تنها در مغزش ذخیره نمی‌شود بلکه چیزی به نام "شعور جمعی" نیز وجود دارد.

اساس فلسفه روبرت شلدریک بر این پایه استوار است که تمام موجوداتی که در یک رده وگونه خاص قرار دارند، توسط یک حوزه ی مورفوژنتیکی که بسیار شبیه یک حوزه مغناطیس است احاطه شده اند و به نحوی با یکدیگر در ارتباطند. 
خلاصه با تعمیم نتایج آزمون "صدمین میمون" و براساس این نظریه، اگر تعدادی از انسان‌ها (اگر قابل مقایسه با آزمون باشد! صد انسان) همراه و همدل بر اندیشه و سطحی از آگاهی تمرکز کنند، می‌توانند آن اندیشه را به دیگر همنوعان خود انتقال دهند.
زمان ثبت : شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 01:13 ق.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

داستان پیرمرد بازنشسته

ارزیابی شناختی؛
"داستان پیرمرد بازنشسته"
 
یک پیرمرد بازنشسته، خانه جدیدی در نزدیکی یک دبیرستان خرید.
 یکی دو هفته اول همه چیز به خوبی و در آرامش پیش می‌رفت تا این که مدرسه‌ها باز شد.

 در اولین روز مدرسه، پس از تعطیلی کلاس‌ها سه تا پسربچه در خیابان راه افتادند و در حالی که بلند بلند با هم حرف می‌زدند، هر چیزی که در خیابان افتاده بود را شوت می‌کردند و سرو صدای عجیبی راه انداختند. 

این کار هر روز تکرار می‌شد و آسایش پیرمرد کاملاً مختل شده بود.
 این بود که تصمیم گرفت کاری بکند. 

روز بعد که مدرسه تعطیل شد، دنبال بچه‌ها رفت و آن‌ها را صدا کرد و به آن‌ها گفت: «بچه‌ها شما خیلی بامزه هستید و من از این که می‌بینم شما این قدر نشاط جوانی دارید خیلی خوشحالم. منهم که به سن شما بودم همین کار را می‌کردم. 
حالا می‌خواهم لطفی در حق من بکنید. من روزی 10 دلار به هر کدام از شما می‌دهم که بیایید اینجا و همین کارها را بکنید. »

بچه‌ها خوشحال شدند و به کارشان ادامه دادند. 
تا آن که چند روز بعد، پیرمرد دوباره به سراغشان آمد و گفت: ببینید بچه‌ها متأسفانه در محاسبه حقوق بازنشستگی من اشتباه شده و من نمی‌تونم روزی 1 دلار بیشتر بهتون بدم. از نظر شما اشکالی نداره؟ 

بچه‌ها گفتند: «1 دلار؟ اگر فکر می‌کنی ما به خاطر روزی فقط 1 دلار حاضریم این همه بطری نوشابه و چیزهای دیگه رو شوت کنیم، کور خوندی. ما نیستیم. »!!!

 و از آن پس پیرمرد با آرامش در خانه جدیدش به زندگی ادامه داد. 


در روانشناسی سازمانی نظریه‌ای توسط لئون فستینگر با نام «ارزیابی شناختی » ارائه شده است. 

بر اساس این نظریه که در آخرین سال‌های دهه 1960 ارائه شده است پاداش‌های بیرونی باعث کاهش کلی سطح انگیزش می‌گردد.

 بدین ترتیب اگر سازمان از پاداش‌های بیرونی به عنوان جبران عملکرد استفاده کند، پاداش‌های درونی کاهش می‌یابد.

 به بیان دیگر اگر به فردی به ازای انجام کار مورد علاقه‌اش پاداش داده شود، باعث می‌گردد که علاقه درونی یا ذاتی فرد به آن کار کاهش یابد؛
 و در واقع، محرک‌های بیرونی جایگزین محرک‌های درونی یا ذاتی شده‌اند و بدین ترتیب انگیزه درونی از بین می‌رود.
زمان ثبت : شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 01:03 ق.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

نگاهتان را تغییر دهید

"نگاهتان را تغییر دهید"

 در کتاب فیه ما فیه مولانا داستان بسیار تامل برانگیزی به صورت شعر درباره ی جوان عاشقی ست که به عشق دیدن معشوقه اش هر شب از این طرف دریا به آن طرف دریا می رفته و سحرگاهان باز میگشته و تلاطم ها و امواج خروشان دریا او را از این کار منع نمی کرد .
دوستان و آشنایان همیشه او را مورد ملامت قرار میدادند و او را از این سرزنش میکردند . اما آن جوان عاشق هرگز گوش به حرف آن ها نمیداد و دیدار معشوق آنقدر برای او انگیزه بوجود می آورد که تمام سختی ها و ناملایمات را بجان میخرید . 
شبی از شبها جوان عاشق مثل تمامی شب ها از دریا گذشت و به معشوق رسید . 
همینکه معشوقه خود را دید با کمال تعجب پرسید ; 
چرا این چنین خالی در چهره ی خود داری !!!
معشوقه او گفت ؛ این خال از روز اول در چهره من بوده و من در عجبم که تو چگونه متوجه نشده ای .
جوان عاشق گفت ؛ خیر ، من هرگز متوجه نشده بودم و گویی هرگز آن را ندیده بودم .
لحظه ای دیگر جوان عاشق باز هم با تعجب پرسد . چه شده که در گوشه صورت تو جای خراش و جراحت است; ؟
معشوقه ی او گفت ؛ این جراحت از روز اول آشنایی من با تو در چهره ام وجود داشته و مربوط به دوران کودکی ست و من در تعجبم که تو چطور متوجه نشدی .
جوان عاشق میگوید ؛ خیر ، من هرگز متوجه نشده بودم و گویی هرگز آن جراحت را ندیده بودم .
لحظه ای بعد آن جوان عاشق باز پرسید ; چه بر سر دندان پیشین تو آمده !!! گویی شکسته است .
و معشوقه او جواب میدهد ؛ شکستگی دندان پیشین من از اتفاقی در دوران کودکی ام رخ داده و از روز اول آشنایی ما بوده و من نمیدانم چرا متوجه نشده بودی !!!!
جوان عاشق باز هم همان پاسخ را می دهد .
آن جوان ایرادات دیگری از چهره معشوقه اش می بیند و بازگو میکند و معشوقه نیز همان جواب ها را می گوید .
به هر حال هر دو آنها شب را با هم به سحر میرسانند و مثل تمام سحر های پیشیین آن جوان عاشق از معشوقه خداحافظی میکند تا از مسیر دریا باز گردد . 
معشوقه اش می گوید ; اینبار باز نگرد ، دریا بسیار پر تلاطم و طوفانی ست !!!
جوان عاشق با لبخندی می گوید ; دریا از این خروشانتر بوده و من آمده ام ، این تلاطم ها نمیتواند مانع من شود .
معشوقه اش می گوید ؛ آن زمان که دریا طوفانی بود و می آمدی ... عاشق بودی ... و این عشق نمی گذاشت هیچ اتفاقی برای تو بیافتد . اما دیشب بخاطر هوس آمدی ، به همین خاطر تمام بدی ها و ایرادات من را دیدی . از تو درخواست میکنم برنگردی ، زیرا در دریا غرق می شوی . 
جوان عاشق قبول نمیکند و باز میگردد و در دریا غرق میشود ....

مولانا پس از این داستان در چندین صفحه به تفسیر می پردازد . 
مولانا میگوید ; تمام زندگی شما مانند این داستان است . زندگی شما را نوع نگاه شما به پیرامونتان شکل میدهد . اگر نگاهتان ، مانند نگاه یک عاشق باشد ، همه چیز را عاشقانه می بینید . اگر نگاهتان منفی باشد همه چیز را منفی میبینید ، دیگر آدم های خوب و مثبت را در زندگی پیدا نخواهید کرد و نخواهید دید . دیگر اتفاقات خوب و مثبت در زندگی شما رخ نخواهد داد و نگاه منفیتان اجازه نخواهد داد چیزهای خوب را متوجه شوید . اگر نگاه عاشقانه از ذهنتان دور شود تمام بدی ها را خواهید دید و خوبی ها را متوجه نخواهید شد . نگاهتان اگر عاشقانه باشد بدی ها را میتوانید به خوبی تبدیل کنید .
اگر نگاهتان را تغیبر ندهید دیگر نخواهید توانست انسانهای خوب و مثبت در پیرامون زندگی خود پیدا کنید . روز به روز افسرده تر میشوید و لحظه به لحظه در زندگی خود بیشتر ناامید میشوید و در نهایت در دریای پر تلاطم و طوفانی افکار منفی خویش غرق میشوید .
اگر میخواهید در زندگی موفق باشید و به آرامش برسید تنها کافیست نگاه خود را تعییر دهید . 

عاشق باشید و به همه چیز و همه کس عاشقانه نگاه کنید.
زمان ثبت : شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1394 در ساعت 12:55 ق.ظ ~ چاپ مطلب
نویسنده : علی اکبر
عنوان :

ژاپن

ژاپن

گفته می‌شود یک کمپانی آمریکایی برای به رخ کشیدن قدرت تکنولوژی‌اش، سیمی به ضخامت یک‌هزارم تار موی انسان دور قرقره‌ای پیچید و برای کمپانی رقیبش در ژاپن فرستاد. مدتی بعد کمپانی ژاپنی همان سیم را پس فرستاد در حالی که روی آن سیم به فواصل منظم سوراخ شده بود. 

اما آنها که گمان می‌برند شکوه تمدن ژاپن از قدرت تکنولوژیک آن برمی‌خیزد، دچار ساده‌اندیشی و سطحی‌نگری‌اند. تمدن یگانه کالایی است که مبادله نمی‌پذیرد وفقط باید در درون یک ملت «تولید» شود. اگر آن طور بودکه همه ملت‌ها با خرید فناوری متمدن می‌شدند رفتار برخی شهروندان خودمان را که سوار بر آخرین مدل خودروهای ژاپنی با آخرین فناوری آنها هستند، ببینید. قدرت فناوری خیره کننده چشم‌بادامی‌های ژاپن، به رغم همه جلال وشکوهش، «فرع»ی است کوچک بر تمدنی که این ملت آفریده است. «اصل» این تمدن را بیش از آنچه در کارخانه‌های معظم ایالت اُزاکا بتوان یافت در ویرانه‌های دلخراش ایالت فوکوشیما می‌توان دید. وقتی رفتار متمدنانه آوارگانی که از پی مخوف‌ترین زلزله‌ قرن، منظم و تمیز در صف آب می‌ایستند وبی جنجال و هیاهو و ناسزا فقط به اندازه مصرف همان روز خود، آب دریافت می‌کنند با رفتار مردمان یک کشور جهان سومی، در شرایطی کاملا عادی، مقایسه می‌کنیم، معنای تمدن نمایان می‌شود. 

در همه فیلم‌ها و عکس‌های خبری که از روزهای پس از زلزله و سونامی ویرانگر ژاپن منتشر شد یک صحنه درگیری، ازدحام، هجوم، غارت فروشگاه، ولع برای دریافت کمک‌های اعطایی، بی‌نظمی و حتی فریاد و جزع دیده نمی‌شد. یکی از خبرگزاری‌ها خلاصه مشاهدات خبرنگارانش را چنین بازتاب داده است:

1ـ صفوف منظم آب و غذا بدون هیچ حرف زننده یا رفتار خشن.

2ـ هیچ ساختمانی در زلزله 9 ریشتری آسیب ندید. همه خسارت‌ها مربوط به سونامی و ورود دریا به شهر بود.

3ـ غارتگری دیده نشد. زورگویی یا از دست دیگران ربودن دیده نشد. فقط تفاهم بود.

4ـ 50 نفر از کارگران نیروگاه اتمی، به رغم نشت مواد رادیو اکتیو، با از جان گذشتگی ماندند تا به خنک کردن دستگاه‌ها ادامه دهند.

5ـ حتی یک مورد سوگواری شدید یا زدن به سر و صورت دیده نمی‌شد. مصیبت و غم همراه با طمانینه بود.

6 ـ مردم فقط اقلام مورد نیاز خود را تهیه کردند و این باعث شد به همه آب و آذوقه برسد.

7ـ مردم از افراد ناتوان و پیر و بیمار دستگیری می‌کردند. رستوران‌ها قیمت‌ها را کاهش دادند. یک خودپرداز بدون محافظ دست نخورده ماند.

8ـ همه دقیقاً می دانستند باید چه کاری انجام دهند. انگار بار دومی بود که این اتفاق افتاده است!

9ـ رسانه‌ها در انتشار اخبار محتاط و دقیق بودند. از انتشار گزارش‌های التهاب‌آفرین خودداری می‌کردند و فقط اخبار آرام‌بخش پخش می‌شد.

10ـ هنگامی که در یک فروشگاه برق رفت، مردم اجناس را برگرداندند سرجایشان و به آرامی فروشگاه را ترک کردند.

این همان تمدنی است که بقیه محصولات و مصنوعات تمدنی، بر آن بنا شده است. سونی و پاناسونیک و هیتاچی و تویوتا و هوندا و نیسان موتورز بر این تمدن بنا شده است. چنین فرهنگ و چنان رفتار مدنی است که منجر به رشد و توسعه در همه عرصه‌ها و همه ابعاد می‌شود. زیربنای ناب تمدن یک سرزمین را باید در مواقع بحران دید. اینها را مقایسه کنید با رفتار بسیاری از هموطنان خودمان، آن هم در مواقع عادی و فراوانی و ثبات، ببینید ابعاد تفاوت را.

فرق است میان مردمی که پس از جنگ ویرانگر جهانی و انفجار دو بمب اتمی در کشورش، کارگرانش در سراسر جهان نان خالی می‌خوردند و هر یک «سنت»شان را به «ین» تبدیل می‌کردند تا سرزمینشان را بسازند با قشر تازه به دوران رسیده کشورهای جهان سومی که هر یک «واحد پول ملی»‌شان را به دلار تبدیل می‌کنند تا در جهان غرب سرمایه‌گذاری کنند.

دوستی نقل می‌کرد سالیان پیش به همراه چند هموطن برای کار به ژاپن رفته بودیم و چند اتاق کنار هم اجاره کرده بودیم. اتاق‌ها قفل و بست نداشت. هرچه به صاحبخانه گفتیم چرا قفل و کلید ندارد، گفت برای چه نگرانید. اینجا امن است. کسی به شما کاری ندارد. بالاخره بعد از چند روز با شرمندگی به او حالی کردیم که از شما نگران نیستیم، از خودمان نگرانیم!

به هرحال، تمدن را نه می‌توان خرید و نه می‌توان با شعار و دستور به دست آورد. «تمدن» محصولی است که باید در فرایندی عاقلانه، متعهدانه، هوشمندانه و بغایت منظم تولید شود. زمینه تولید تمدن نه دانشگاه و کارخانه و وزارتخانه و دولت، که «خانواده» و «آموزش و پرورش» و "مطالعه" است. تا عزمی نکنیم و حرکت به سمت تمدن را به صورت یک جهاد اگر از بام تا شام شعار دهیم، خاصیتی نخواهد داشت....