همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

هدفمند کردن یارانه و خوشه بندی خانوارها

همه چی ارومه , همه چی ارومه





خوشه بندی انگوری و گندمی و...

خوب بالاخره معلوم شد که با هدفمند کردن یارانه ها قراه چه بلایی سرمون بیاد.

خب قبل از همه چیز یه پیامک به شماره ۳۰۰۰۰۰ بزنید و کد ملی خودتون رو ( سرپرست خانوار ) رو برای سازمان امار بفرستید تا ببینید که شما جزو کدام خوشه هستید و وقتی فهمیدید که جزو خوشه ۳ هستید اصلا هیجان زده نشید و خودتون رو کنترل کنید .

وقتی نخبگان سیاسی و اقتصادی کشور دور هم جمع بشن و برای رفاه حال مردم عقلاشون رو روی هم بریزن و همچین طرح مضحکی رو ارائه بدن واقعا من متاسفم که در کشورم چنین نخبگانی هم وجود دارند. بابا جان اصلا این جنگولک بازیها چیه که در میارین همون یارانه رو بر میداشتین نیازی هم به این همه ضایع بازی نبود.


خوب بریم سر اصل مطلب تا ببینیم که , کیی کجا و چی به کیی می رسه :


مثلا بر اساس خوشه بندی اعلام شده ، خانواده های دو نفره که بیش از 260 هزار تومان درآمد ماهانه دارند ، از دریافت یارانه محروم شده اند  ،  آیا از نظر تنظیم کنندگان این خوشه بندی ، یک خانواده دو نفره که مثلا 300 هزار تومان درآمد ماهانه دارد ، در صورت قطع یارانه های انرژی و متعاقب آن افزایش تورم به میزان قابل توجه ، نیاز به هیچ گونه حمایت ندارد؟

این در حالی است که خط فقر در شهرها ، بالای  700 هزار تومان اعلام می شود ، پس چگونه است که در قالب این طرح خانوده ای دو نفره با در آمد 260 هزار تومان ، خانواده ای 3 نفره با در آمد بالای 399 هزار تومان ، خانواده 4 نفره با در آمد بالای 521 هزار تومان یا خانواده ای 5 نفره با در آمد ماهانه بالای 651 هزار تومان و ... مشمول دریافت یارانه نقدی نمی شوند ؟ آیا بر اساس خط فقر اعلام شده همین خانوارهایی  که در خوشه بندی های اعلام شده  بی نیاز از دریافت یارانه نقدی محسوب شده اند ، فقیر محسوب نمی شوند ؟جالبه ... خیلی

نمیدونم کی به فکر کارگریست که در خانواره 4 نفری زندگی میکنه و ماهی هم 400000 هزار تومان دریافتی فیش حقوقیشه و باید ماهی 250 هزارتومان اجاره خونه بده و با 150 هزار تومان باید  نیازهای خوراکی و تفرحی و مدرسه کودکش و هزار تا مشکل دیگه رو رو به راه کنه .. این چه قانونیه , چه طرحیه ... من نمیدونم چطور این نخبگان به این چیزها فکر نکردن؟

با حذف یارانه بیشترین فشار به همین قشر فقیر جامعه می رسه .. پولدار و مرفه که مشکلی براش پیش نمیاد و تازه کارخونه دارها و بازاری ها هم جنس هاشون رو با قیمتی بالاتر میفروشن و من وامثال من هم باید سماق مک بزنیم.


بابا جان ذخایر و ثروت های ملی کشور متعلق به همه اقشار جامعه است نمیشه که عده ای رو از حق قانونی و شرعی شون از بیت المال محروم کنیم.


حالا ببینید این رئیس آمار چی گفت( آقای مدد) :

دولت در سال نخست اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها تصمیم گرفت جمعیت کشور را به سه خوشه تقسیم بندی کند، گفت : در خوشه نخست که دهک اول تا چهارم را شامل می شود ، حدود 30 میلیون نفر ، در خوشه دوم دهکهای پنجم تا هفتم جامعه با 17 میلیون و 600 هزار نفر و در خوشه سوم دهکهای هشتم تا دهم با 14 میلیون نفر قرار گرفته اند. مدد گفت: ‌یارانه ها فقط به خوشه اول و دوم پرداخت می شود.

ممنون اقای مدد عزیز ...



شما در این خوشه بندی چه جایگاهی دارید؟


خوب ببینیم چی میشه :


به نظر می رسد بر اساس آن چیزی که تاکنون اعلام شده در صورت اجرای این طرح ، طبقه متوسط و متوسط به پایین شهر نشین زیر شدید ترین فشار های اقتصادی و تورمی قرار می گیرد و در حالی که هیچ گونه حمایتی از سوی دولت دریافت نمی کند هزینه های ماهانه این گونه طبقات به یکباره افزایش جهشی خواهد داشت .

تقسیم بندی خوشه ای اعلام شده ، اساساً آسیبی به طبقه مرفه وارد نمی کند زیرا تمکن مالی و نیز قدرت انعطاف و سازکاری اقتصادی این طبقه،سپر بلای آن است، به عنوان مثال کارخانه داری که پس از اجرای طرح با افزایش قیمت برق و مواد اولیه مواجه می شود ، بر قیمت محصولات خود می افزاید و بالا رفتن هزینه ها را جبران می کند. اما طبقه متوسط که عمدتاً بر پایه درآمدها ی ثابت مانند حقوق کارمندی و کارگری امرار معاش می کند ، عاجز از این بالانس ثانویه خواهد بود و در فقدان یارانه ها ، فقیرتر خواهد شد و بدین ترتیب طبقه متوسط عملاً در آستانه نابودی قرار می گیرد.

در واقع با خوشه بندی اعلام شده ، تنها طبقه بسیار فقیر از یارانه ها برخوردار خواهد شد که البته این برخورداری ، به معنای رهایی آنها از فقر نخواهد بود زیرا یارانه ها ، فقط بخشی از افزایش قیمت ها را جبران خواهند کرد.

باید توجه داشت که طبقه متوسط هر جامعه ای موتور محرک رشد و توسعه آن جامعه است و تقویت و رشد این طبقه باید سرلوحه سیاست هر دولتی باشد ، از این رو مناسب است دولت محترم به دغدغه های این طبقه و به مضرات خوشه بندی اعلام شده بر طبقه متوسط جامعه بیش از پیش اندیشه کرده و راهکاری برای به حداقل رساندن هزینه های مترتب بر اجرای این طرح بیندیشد .



نظرات 7 + ارسال نظر
ناصر یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:37 ق.ظ http://http//nasser_taheri_daz@yahoo.com

ما فقط و فقط مشکل هدر کردن نه ببخشید هدفمند کردن یارانه ها رو داریم و در صورت انجام این مهم کشوری پیشرفته با سطح علمی بالا داریم نه خرزو خان؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

همین یکی مونده بود که به لطف رئیس جمهور و تلاش پیاپی ایشون به حقیقت پیوست و حالا میتونیم بگیم که دیگه مشکلی نداریم و حالا ما از نظر اقتصادی دیگه مشکلی نداریم...

نیلوفر مرداب یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:24 ق.ظ http://www.niloofaremordab2.blogfa.com

سلام

دعوتت میکنم به تولد مردابم

یه جشن کوچیک گرفتیم

اومدنت باعث سرافرازیه[گل]



بعدا میگم نظرم رو در مورد این متن

سلام
ممنون .. مچکر
باید عالی باشه...
خواهش میکنم.. حتما میام
منتظرم

نرگس یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 05:16 ب.ظ http://http://narciss7.blogfa.com/

سلام خوبی؟
دیروز امتحانم تموم شد
راحت شدم بخدا
مرسی که بهم سر زدی

به یادت هستم بی هیچ بهانه ای
شاید دوست داشتن همین باشد...

سلام
خوب خوبم
خوب خداروشکر ..الان دیگه وقت ازاد داری که به وبلاگت برسی
من بودم الان جشن می گرفتم ..
خواهش میکنم..

زیبا بود. ممنون

آزاده یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 05:52 ب.ظ

واقعا خسته نباشند آقایان متفکر و متفکرین دانشمند خوشه سوم باید برود و بمیرد خدا بدادمان برسد از این همه جفا.

سلام
خدا نکنه غزیز جان ..باید ببینیم که اصلا قراره چیکار کنن
بعد تصمیم گیری کنیم که کی چیکار کنه بهتره
اینها هم طرح میدن ///

سردار یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:46 ب.ظ

من یک زن بیسرپرست هستم هیچ درامدی ندارم کمیته امداد کمکم میکنه ثبت نام کردم درامار ولی تو خوشه سوم قرار دارم من اعتراز دارم

مدی چهارشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:41 ب.ظ http://madikhanoom.blogsky.com

من داییم قطع نخاع ۶۰٪ و تحت بهزیستی...تو خوشه ۳ افتاده...نظرتون در این مورد چیه؟!

سلام
به نظر من این خوشه موشه ها همش الکیه و تا چند وقت دیگه همه چی معلوم میشه که قراره چه جوری این یارانه ها هدفمند بشه ..
به نظرم این کار کارشناسی نشده و همینجوری برای دلخوشکنک این حرکت رو راه انداختن تا فکر مردم رو تا مدتی محدود عوض کنن با چیدن خوشه ...
این اتفاقی که برای خیلی ها پیش اومده ...

مریم شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:06 ق.ظ

من کارمندم و همسرم بیکار از لحاظ مالی وضعیت متوسطی داریم چون حقوق من فقط بابت وامهایی که اخذ کرده ام می رود . به لطف دولت خوشه 3 میباشیم . و کسانی که میلیونر و میلیلاردر و کارخانه دار هستند در خوشه 1 و یا 2 قرار دارند . این واقعاً نا عادلانه هست .

سلام
من با شما کاملا موافقم و این طرح یه جورهایی دارای مشکله و میدونم که به زودی زود دستخوش تغییراتی میشه ..
این خوشه 3 یه جورهایی به کسانی که توی شهر ها زندگی میکنن داره داده میشه و همین باعث ناخوشایندی مردم شده و هیچ کسی نظارت کاملی بروی این قضیه نداره و حق خیلی ها داره تضعیف میشه ..
من کاملا شما رو درک میکنم و در دورو بر خودمم کسانی که وضعیشتون از شما هم بدتر هست رو در خوشه 3 می بینم... و این به نظر من هم عادلانه نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد