همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

مولانا

مولانا  Mevlana

 

 

آغازی برای خداحافظی با مولانا 

نه شرقییم، نه غربییم نه بییم، نه بحرییم
نه از کان طبیعیم، نه از افلاک گردانم

نه از خاکم، نه از آبم، نه از بادم، نه از آتش
نه از عرشم، نه از فرشم، نه از کونم، نه از کانم

نه از هندم، نه از چینم، نه از بلغار و صقسینم
نه از ملک عراقینم نه از خاک خراسانم

نه از دنیی، نه ازعقبی، نه از جنت، نه از دوزخ
نه از آدم، نه از حوا، نه از فردوس رضوانم

مکانم لا مکان باشد، نشانم بی نشان باشد
نه تن باشد، نه جان باشد، که من از جان جانانم

 

اگر ما درباره مولانا کم کاری می کنیم , همسایه هایمان حسابی فعال هستند .

سال 2007 میلادی سال فعالیت غریبه ها برای مولانا بود.

امسال دومین سالی بود که یونسکو آن را به نام مولانا نامگذاری کرد.قبل از این هم یونسکو سال  1973 را به  عنوان سال مولانا انتخاب شده بود.

امسال یونسکو در اعلامیه اش از کشورهای ترکیه , تاجیکستان و حتی مصر به عنوان برگزار کننده جشن های مولانا اسم برده که از ایران خبری نیست به علت اینکه کوتاهی کردیم چون درست وقتیکه ترکیه قطار فرهنگی مولانا را به اروپا می فرستاد نامه بودجه همایشهایی که قرار بود ما برگزار کنیم از این اتاق به آن اتاق می شد و ما از قطار جا ماندیم .........

 

بازآ باز آ هر آنچه هستی باز آ
گر کافر و گبر و بت پرستی باز آ
این درگه ما در گه نا امیدی نیست
صد بار اگر توبه شکستی باز آ

ترجمه به انگلیسی:


"Come! Come again! Whoever, whatever you may be, come!
Heathen, idolatrous or fire worshipper come!
Even if you deny your oaths a hundred times come!
Our door is the door of hope come! Come like you are!"

 

 

ایران : خانه دوست همین جاست ...

بلخ که مولانا در آن به دنیا آمده و قونیه که در آن فوت کرد یا حتی ختلان که تاجیک ها ادعا دارند محل تولدش است قبلا جزو امپراطوری بزرگ ایران بوده.همه مثنوی و معنوی همه غزلیات دیوان شمس همه نامه ها و مقالات مولانا  هم به فارسی نوشته شده است .

با این تفاسیر ما چه کار کردیم برای مولانا برای اینکه بگیم بابا جان دست از سر مولانای ما بردارید چه کارباید بکنیم اصلا مگه کاری هم کردیم .توی خود ایران ما بسنده کردیم به چهارتا همایش وگذاشتن هفته مولانا وچهار مستند وچند تا کتاب که واقعا بدا به حال ما .. حالا این داخل کشور بود ما در سطح جهانی کردن مولانا چه کاری  کردیم (البته مولانا الان جهانی هستش و بیشتر کشورهای دنیا که اصلا مولا نا از کشورشون رد هم نشده کاسه داغتر از آش شدن و مولانای ما را واسه خودشون سنبل کردن لباس و پول و قطار و فیلم سینمایی براش میسازن جام فوتبال هم براش میگذارن. حالا شما فکر کنید همین کشورها اگر شخصیت های بزرگی مثل خواجه حافظ شیرازی ,

سعدی یا اصلا ابن سینا و فارابی و...داشتند چه جور تو بوق و کرنا میکردن که ببینید ما چه شاعران و پزشکان و... داریم ببینید ما چه پیشنه ای داریم .


افغانستان : پدر پسر مقبره

شما افغانستان رو در نظر بگیرید که در این کشور ودر شهر بلخ که زادگاه مولانا بوده یک همایش بین المللی برگزار شده که توی این همایش قطعنامه ای صادر کردند که به همین زودی ها در عرصه ملی شدن مولانا دست به کار شوند و خانقاه پدر مولانا را ترمیم کنند و برای فرهنگیان نخبه کشورشان نشان دولتی –فرهنگی مولانا جلالدین محمد بلخی ضرب کنند .

در همین شهر بلخ یک دانشگاه خصوصی هم بنام مولانا شروع به کار کرده است.

مصر: شاعر خیالی آنها

حالا می ریم به مصر که اصلا مولانا از آنجا رد هم نشده است آنها اسم خودشون رو توی اعلامیه یونسکو به عنوان 3 کشور برگزار کننده جشن های سال مولانا جا کردن که این جشن ها در قاهره و در خانه سماع این شهر برگزار می شود که امسال به مرکز اصلی برگزاری مراسم سال مولانا در مصر تبدیل شد .

حالا گردشگران خارجی غیر از اهرام سری هم به خانه سماع می زنند.

تاجیکستان:مولانا با ورژن جدید

اینبار به تاجیکستان می رویم که معتقدند مولانا در منطقه "خش" در ولایت "ختلان" امروزی به دنیا آمده است آنها همزمان با جشن استقلال کشورشان جشن مولانا را هم جهت بومی کردن مشاهیر کشورهای همسایه برگزار کردند و اعلام کردند که مولوی یکی از مشاهیر تاجیک است آنها هم با همکاری ترکیه یک همایش بین المللی بنام مولانا و گفت و گوی تمدن ها باحضور 90 مولوی شناس برگزار کردند.

ترکیه:هیاهو بر سر مزار

می ریم به کشور ترکیه که مقبره مولانا در قونیه آنجاست و همین از نظر ترک ها دلیل کاملا موجهی است تا یک شاعر فارسی زبان تغییر هویت بدهد.

ترکیه در کنار چند هزار سمیناری که برگزار کرده بریزوبپاش های خلاقانه ای هم داشته آنها قطاری به نام قطار مولانا راه انداختند که به 17 کشور اروپایی سفر می کند و با تک منوی غذای مولانا ازاروپایی ها پذیرایی می کند این که 4 میلیون دلار خرج رو دست ترکها گذاشته قرار بود هم اندیشه مولانا را به جهان معرفی کند و هم با چراغ روغن سوز و نوای نی اش تجلی فرهنگ و تاریخ ترکیه باشد که شد.

برای اولین بار مثنوی به طور کامل با نظارت نویت ارگین مولوی شناس معروف ترک به انگلیسی برگردانده شد و وارد بازار جهانی شد با نام اشعار ممنوعه مولوی.

حتی آنها با ترجمه برگزیده هایی از اشعار مولوی به 20 زبان مختلف آن را وارد بازار کردند.

پرنس چارلز ولیعهد انگلستان هم با خواندن اشعار مولانا بر سر مزارش تن مولانا را در گور لرزاند چارلز و همسرش 4 روزی به دعوت شهردار قونیه میهمان شاعر ما بودند.

شهردار همین شهر مسابقه فوتبالی با عنوان جام فوتبال مولانا برگزار کرد.

آنها با هالیوود برای ساختن فیلم سینمایی در باره مولانا قرار داد امضاء کردند که میگویند هند وایتالیا هم جزء سرمایه گذاران این فیلم هستند.

ترکها سرود مذهبی مولانا را در مقابل پاپ بندیکت شانزدهم اجرا کردند و آن را در قالب سی دی و دی وی دی به سراسر دنیا فرستادند حتی یک میلیون کارت پستال با پیام صلح و دوستی مولانا از ترکیه به نقاط مختلف دنیا فرستادند.

سوریه:میزبان آرام شاعر

این دفعه به کشور سوریه می ریم که مولانا چند صباحی را در شهر حلب گذرانده البته آنها برای این چند صباح ادعای خاصی ندارند ولی همایش میگذارن و تمبر یادبود برای مولانا چاپ می کنن.

هند: اینجا که خانه ام نیست

می ریم به هند که مولانا در اشعارش گفته ای بسا هند و ترک همزبان که ظاهرا هندی ها هم خواسته اند به فرمایش مولانا عمل کنند و برای همین مثل ترکها بریز و بپاش راه انداختند.

آنها یک کنفرانس بین المللی و یک همایش بین المللی مستقل در دانشگاه ملی اسلامی دهلی نو برگزار کردند.

مظفر علی کارگردان معروف هندی با یک بودجه 25 میلیون دلاری قرار است فیلمی از زندگی مولانا بسازد.

آمریکا : بوی خوش مثنوی

و در آخر به کشور آمریکا می رویم  که مولانا نه از آنجا رد شده نه کشفش کرده نه تو شعرهاش نامی ازش برده نه یکی از اجدادش این آنگلوا ساکسون ها  را دیده است. البته اون زمان آمریکایی وجود نداشته که مولانا براش شعر بگه و بواسطه جنگ اقوامش کوچ کنند به آمریکا و بروند لوس آنجلس و خواننده بشن و بخاطر خوندن شعر های زیبای مولانا دیگه نتونن برگردن و فرار مغزها بشن و...

از شوخی گذشته ترجمه هایی از اشعار مولانا در آمریکا چاپ شد که آنها را شیفته خودش کرد حالا مولوی یکی از مشهورترین شعرا در آمریکاست و کتاب هایی که درباره او نوشته میشه در بازار آمریکا پرفروش بوده است.

خانه مولانا در نیویورک چند سالی است که برنامه هایی با محوریت مولانا برگزار میکند حتی فیلم های سماع خانه مولانا در نیویورک مدتها قبل تر از سماع های قونیه دست به دست می چرخید.

صبرینه فیدلر کتابی با نام کیمیای عشق که از اشعار فارسی مولانا به انگلیسی ترجمه کرده بود را در سال مولانا وارد بازار آمریکا کرد که با استقبال خوبی مواجه شد.

مدونا هم که قبلا آلبومی با اشعار مولانا خوانده بود امسال آلبوم Gift of Love را وارد بازار کرد این آلبوم که عنوان فارسی هدیه عشق هم روی جلد آن آمده بسیار مورد استقبال قرار گرفت .علاوه بر مدونا خواننده های دیگری هم 20 ترانه از اشعار عاشقانه مولوی را خوانده اند.

از بین کنسرت هایی که در آمریکا برگزار شد کنسرت مشترک رابرت بلای و محمد ذوالفنون یکی از پر مخاطب ترین کنسرت ها در آمریکا بود که در این کنسرت ذوالفنون برای رابرت بلای ساز زد و او اشعاری از مولانا را خواند.

در مریلند چند نشست مولانا خوانی با حضور مولانا شناسان ایرانی برگزار شد در دانشگاه میشیگان همایش تجلیل از رومی در قرن 21 انجام شد دو در کتابخانه کنگره آمریکا مراسمی برای بزرگداشت مولانا برگزار شد که وزیر امور خارجه آمریکا و سفیر ترکیه نیز حضور داشتند.

پس مال چی...

 

اگر همین روند رو ادامه بدیم مولانا که هیچ, قدمت ده هزار ساله خودمون رو هم باید بدیم بره که داره میره به جای اینکه ما سرمایه گزاری برای جهانی کردن شاعران و فیلسوفان و عالمان خودمان بکنیم کشورهای دیگه گوی سبقت را از ما ربودند و همه چیه مان را دارند میبرن ما هم آروم نشستیم عین خیالمان هم نیست ...

من محو خدایم و خدا آن منست
هر سویش مجوۀید که در جان منست
سلطان منم و غلط نمایم به شما
گویم که کسی هست که سلطان منست

I am lost in God, and God is found in me.
Why look in all directions? Look inside.
I am the Lord, and I do you wrong to say
that anyone is Lord or God to me.

اطلاعات بیشتر

 
نظرات 29 + ارسال نظر
رز سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 03:11 ب.ظ http://www.mi118.com/Register.aspx?Ref=37443

رز

آفتاب ایرانی سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 03:12 ب.ظ http://www.aftabirani.blogfa.com

سلام بازهم بیا سری بزن

تارا....ستاره کمیاب سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 04:09 ب.ظ http://3tara.blogsky.com

سلام دوست عزیز
ممنونم زیبا بود و جالب
ممنوم بهم سر زدین
موفق باشید .
روست عزیز ما سالهاست که داریم ازهمه قطارها جا می مونیم تعجبی برای رفتگان نیست .
امیدوارم روزی برسه که همه دست به دست هم در کنار هم شاد موفق و سربلند باشیم.

زریر سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 05:16 ب.ظ http://saansiz.blogsky.com

سلام
هر کجا هستم و باشم آسمان مال من است
چه اهمیت دارد گاه اگر می رویند قارچ های غربت


مولانا مال همه ی دل های عاشق دنیاست هم خودش و هم عشقش و هم افتخارش.

ممنون از صحبت هاتون و گفتین از کی؟ - از همون وقت که متوجه شدم داریم بزرگ میشیم و داریم همه چیز رو از دست میدیم. وب شما را لینک می کنم.
شاد باشید.

ارزو سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 05:26 ب.ظ http://WWW.OUASGI.BLOGFA.COM

سلام عزیزم
حالت خوبه
قربونت برم
فدات شم به من هم سر بزن

فرزانه سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 05:53 ب.ظ http://www.paizetanhai.blogfa.com

سلام دوست خوبم
اطلاعاتی که در مورد مولانا داشتی عالی بود،آپ کردم،تونستی یه سر بزن،موفق باشی.

نغمه سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 06:50 ب.ظ http://naghmehdanesh.persianblog.ir

مگه مولانا ایرانیه؟ وا ! من فکر کردم ترکیه ای!

ایماگر سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 06:58 ب.ظ http://imayan.blogsky.com/

سلام

مطلب خوبی بود. من هم پیشتر در همین باره این یادداشت را نوشتم:
http://imayan.blogsky.com/?PostID=193

موفق باشی

مهدیه سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 08:53 ب.ظ http://text-janvaljan.blogsky.com

والله مدونا که همه اون را یک خواننده مستهجن می دانند هم عظمت مولانا را درک کرد و اشعار اون را خیلی خوب خواند که ما خود ایرانی ها هنوز عرفانش را درک نکردیم

سهراب سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:11 ب.ظ http://igw.blogsky.com

سلام ...
ممنون که سر زدی ! لینکت می کنم !

راستش منم مدتی از این فکر ها می کردم که مولانا مال ماست و چرا بهش می گن رومی و از این حرفا ....
اما کم کم دارم به این نتیجه می رسم که ما ایرانی ها لیاقت داشتن مولانا رو نداریم ! ما فقط ایستادیم و از این شعارا میدیم و هیچ کاری نمی کنیم !
یا حق ...

مارال جون چهارشنبه 5 دی‌ماه سال 1386 ساعت 09:17 ق.ظ http://silver22swan.blogfa.com/

سلام
ممنون که اومدی و سر زدی
همه ی ما یه جوری تنهاییم پس باید با این تنهایی کنار بیایم
موفق باشی
فعلا بای

حسام چهارشنبه 5 دی‌ماه سال 1386 ساعت 03:13 ب.ظ http://www.saeed-hesam.blogfa.com

سلام! تو هم عجب حوصله ای داری .
من فک کنم تو خیلی عشق تاریخی همه‌ی مطلب هات در باره‌ی تاریخه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فرزانه شیدا پنج‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:32 ق.ظ http://fsheida.blogsky.com

سلام خسته نباشید متن کامل وخوبی بود شمس تبریزی مولانای بزرگ از شاعرانیست که هزار بار هم ازاو بخوانیم باز شنیدنی وخواندنی بسیار خواهد بود
کار خوب وارزشمندی بود
شاد وموفق باشید

بهار پنج‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1386 ساعت 08:20 ق.ظ

علیک :دی
خوبی؟
خیلی کم کار شدیا
یکم دست بجنبون :پی

آرش پنج‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1386 ساعت 07:27 ب.ظ http://www.setarehbaran.blogsky.com

فعلا این چیزها برای مسوولین کشور ما مهم نیست اصل اینه که ما انرژی هسته ای داشته باشیم حالا اگه به خلیج فارسمون گفتن خلیج عربی.سهممون از دریای خزر هم به ۱۰٪ رسید بازم مهم نیست زنده باد اتحاد ملی و انسجام اسلامی

مهسا پنج‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1386 ساعت 10:42 ب.ظ http://www.qqqq.blogsky.com

سلام
خوبی؟
چی بگم والا!!!!
من خودم کم از شعرای مولانا خوندم.... نمی دونم چرا ولی یادمه یه زمانی دیوان شمس رو برای چند روز از کسی قرض گرفتم و کلش رو خوندم .....واقعا عاشقش شدم....ولی نمی دونم چرا دیگه فرصت نشد....

خیلی متاسف شدم وقتی بعضی از کامنتای این پست رو دیدم که شاکی بودن از نوشتن تاریخ و فرهنگ.....واقعا متاسفم.
ازت ممنونم ..مطالب مفیدید رو جمع آوری کردی...این تلنگر ها همیشه برامون لازمه...
یکی از اشعار مولانا رو که حفظ کرده بودم :
با من صنما دل یکدله کن
گر سر ننهم آنگه گله کن
آن دلبر من آمد سوی من
زنده شد از او بام و درمن
گفتم قنقی امشب تو مرا
ای فتنه ی من شور و شر من....

موفق باشید.

ایماگر جمعه 7 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:20 ب.ظ http://imayan.blogsky.com/

سلام،

تشکر

و آرزوی عاقبت به‌خیری و لیاقت شفاعت علی(ع)

موفق باشید

فرزانه شیدا جمعه 7 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:41 ب.ظ http://www.fsheida.com

سلام عید غدیر م برشما هم مبارباد مید در زیر سایه یگانه هستی شادمانه موفق باشید
با تقدیم شاخه شاخه های گل برسم شیدائی:


http://www.carrefour.fr/Site%20carrefour/accueil/services/fleurs/bouquets_evenement/img/bulle_lineaire_gd.jpg

سهیل شنبه 8 دی‌ماه سال 1386 ساعت 10:38 ق.ظ http://loveyou.blogsky.com

سلام . خوبی علی اکبر جون ؟ چه خبر دوست قدیمی :) خیلی خوشحالم که پیدا کردیم همدیگرو :) مرسی که اومدی پیشمون . وبلاگ جدیدت هم خیلی نازه . منم اول نشناختمت آدرس ایران بی بی رو که دادی تازه یادم افتاد . چه دورانی داشتیم قدیما . بهت سری لینک دادم :) به نام همشهری جوان ( علی اکبر ) هم توی لینک های روزانه و هم لینک های ثابت بالای لوگوی وبلاگ . خوشحال شدم دیدمت . مثل همیشه دوستای خوبی برای هم هستیم . قربانت .. سهیل لاو یو

من خودم و مسعود شنبه 8 دی‌ماه سال 1386 ساعت 06:04 ب.ظ http://3tadoost

ممنون که سر زدین (:

پرنسس جنی شنبه 8 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:10 ب.ظ http://hastie.blogsky.com

بدون تعارف به قدری مقاله های شما کامل و خوندنیه که فقط میشه به شما یه خسته نباشین جانانه گفت.
فعلا حضرات سرشون جای دیگه بنده مولانا کیلو چند؟ تازه لازم بشه چوب حراج هم میزنیم. خدا رو شکر کیس خوبیه مشتری هم که پاشه..............

نازنین یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 12:30 ق.ظ

سلام دوست عزیز وبا معرفت که همیشه به من سر میزنی
ازت ممنونم به خاطر همه چیز به خاطر حرفهایت که به من امید دادی دلگرمی دادی
موفق باشی

زریر یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 07:56 ق.ظ http://saansiz.blogsky.com

سلام
منم یه جایی همین نزدیکی هام .
شاید وسط امتحانات پایان ترم و کتاب های نخونده.
بهتون سر میزنم . موفق باشین.

سعید یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 09:31 ق.ظ http://TESVIPER.BLOGSKY.COM

سلام علی اکبر جون
خیلی خیلی عالی بود دستت درد نکنه

صدر یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 04:34 ب.ظ http://khodkar.blogsky.com

سلام!
وبلاگ جدیدت مبارک!
موفق باشی
صدر

ماهی خانوم یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 08:35 ب.ظ http://mahinameh.blogsky.com

سلام دوست عزیز
مطلبتون زیبا بود و جامع
خیلی چیزا یاد گرفتم
ممنونم
راستی برای همه ی امتحان زده ها دعا کنید!!
شاد باشید

علی شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 04:56 ب.ظ

لطفا از این بت پرستی بیایین بیرون.مولانا یک شاعر مست و کافر بوده.باید از این شعر های شیطانی دوری کرد.به جای این چیزها برید نهج البلاغه بخونید قران بخونید.

اصلا خوشم نیمومد
ما غیر از خدا کسی دیگه رو نمی پرستیم.
گفتن چنین توهیناتی مدرک میخواد که حتما باید داشته باشی و اگه داشتی اسم وبلاگت رو می گذاشتی....
من نهج البلاغه هم میخوانم.

romanparai شنبه 27 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 04:21 ب.ظ

بلخی ام من بلخی ام من بلخی ام

شور دارد عالمی از تلخی ام

مولانا "

امین پنج‌شنبه 2 دی‌ماه سال 1395 ساعت 03:02 ق.ظ http://bdbdbd.ir

مولانا اصالتا تورک بوده و در تاریخ آمده وی به تورک بودنش هم فخر میکرده همچنین به زبانهای فارسی و عربی تسلط کامل داشته و به هر سه زبان شعر سروده ،...استاد شهریار هم به زبان فارسی زیاد شعر سروده، دلیلی بر فارس زبان بودن وی نیست .
همچنین برخی دوستان گفتند مولانا کافر بوده ، خیر جانم ایشان مسلمان و سنی مذهب بودند ..
با اینکه مولانا زیاد اشعار فارسی سروده ،اما به دلایلی که عرض کردم هیچوقت مورد ستایش واقع نشده ...مسئولین ایرانی سعی میکنند کسانی که اصالت فارس دارند را بیشتر تعریف و تمجید میکنند ...
و این چیزی جز نژادپرستی نیست ...
به امید روز ظهور آقا امام زمان ،و از بین رفتن بی عدالتی ها و تبعیض ها ...

سلام
ما کاری به فارس و ترک و ... بودن مولانا نداریم .. مولانا ایرانی بوده و خواهد بود
ایرانی ها باید به خاطر این اقلیم که گویش ها و زبانهای گوناگون رو در زیر سایه خودش دارد فخر بفروشد ... کما اینکه از این جایی که من هستم تا کیلومتر ها انطرفتر تا مصر .. تا قسطنطنیه .. تا تاجیکستان ... تا یمن تا هند و غیره .... همه زمانی جزو امپراطوری ایران بزرگ بودن و اساتید و بزرگان به نحوی و در دوره ای در ایران حضور داشتند
شما زیاد اصراری به ترک بودن مولانا نفرمایید ... نژاد مولانا نژاد ایرانی است

موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد