همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

سروناز، درختی که در آتش‌سوزی جنگل نمی‌سوزد

سروناز، درختی که در آتش‌سوزی جنگل نمی‌سوزد

جنگل‌های امریکای شمالی چند وقتی است که با آتش‌سوزی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. دمای زیاد و هوای خشک، میلیون‌ها درخت را سوزانده است. در حالی که آتش‌نشان‌های مناطق مختلف دنیا در حال مقابله با آتش‌سوزی‌ها و نجات درخت‌ها هستند، در قسمتی از دنیا درخت‌ها خود به مقابله با این موضوع برخواسته‌اند. محققان یافته‌اند که درختان سروناز در مقابل آتش‌سوزی مقاوم هستند. دلیل اصلی این مقاومت در برابر آتش هم مقدار آب زیادی است که در برگ‌های آن‌ها ذخیره شده است.

محققان یافته‌اند که درختان سروناز در مقابل آتش‌سوزی مقاوم هستند. دلیل اصلی این مقاومت در برابر آتش هم مقدار آب زیادی است که در برگ‌های آن‌ها ذخیره شده.
  • بر اساس تحقیقات اخیری که در نشریه‌ی «مدیریت محیط‌زیست» (Environmental Management) منتشر شده است، درختان Mediterranean Cypress یا همان «سروناز» در مقابل آتش‌سوزی مقاوم هستند. محققان می‌گویند که می‌توان از این درخت‌ها برای پیش‌گیری از آتش‌سوزی‌های جنگل استفاده کرد.
  • نحوه‌ی کشف این موضوع هم جالب بوده است. محققان درختان Mediterranean Cypress را در سال 1980 در اسپانیا کاشته بودند. آن‌ها گونه‌های مختلفی از این درخت را برای آزمایش مقاومت آن‌ها در مقابل باکتری‌ها و ویروس بیماری‌های مختلف پرورش داده بودند، اما در سال 2012، منطقه‌ی مطالعاتی آن‌ها آتش گرفت.
  • «برنابه مویا»، که تحقیقات خود را در این باره منتشر کرده، گفته است: «زمانی که رسیدیم، تمام درخت‌های بلوط، بلوط همیشه سبز، کاج‌ها و ارس‌ها بر اثر آتش‌سوزی سوخته بودند. اما فقط 1.27 درصد سرونازها آتش گرفته بودند.»
  • درختان سروناز تنها چیزی بود که از آزمایشگاه مطالعاتی آن‌ها باقی مانده بود، و این موضوع محققان را بر انگیخت تا دلیل آتش نگرفتن این درختان را بررسی کنند. آن‌ها پاسخ ساده‌ای هم به آن دادند: آب آتش را خاموش می‌کند. محققان یافته‌اند که درختان سروناز میزان آب زیادی را حتی در وضعیت‌های گرم و خشک در برگ‌های‌شان نگه می‌دارند.
  • حتی برگ‌های ریخته شده‌ی درختان سروناز هم در پایین آن‌ها می‌توانند محیط مرطوبی را برای جلوگیری از آتش‌سوزی بسازند. برخلاف دیگر برگ‌ها، برگ‌های سوزنی سروناز‌ها زمانی که روی یکدیگر انباشته می‌شوند، مثل یک اسفنج عمل می‌کنند و آب را در خود نگه می‌دارند. درخت‌های دیگری مثل صنوبر هم در مقابل آتش مقاوم هستند، اما برگ‌های خشک شده‌ی آن‌ها در معرض خطر سوختن قرار دارند.

Tree_Needles

تحقیقات هنوز هم ادامه دارد. دانشمندان به دنبال مشخصه‌های دیگر این درختان هستند که مانع از سوختن آن‌ها می‌شود. برنامه‌هایی هم برای کاشت این درختان برای مقابله با آتش‌سوزی تنظیم شده است.

BMW i8 فوق مدرن و فضایی

       

با اولین نگاه به BMW i8 یاد خودرو‌های فرازمینی یا موارد مشابه‌ای مثل ماشین شخصیت داستانی بتمن در فیلم‌های هالیوودی می‌افتیم. عموما وقتی از جلو به خودرو‌های اسپرت نگاه می‌کنید، ارتفاع کم و بدنه‌ی کشیده مشاهده می‌شود. با کمی نزدیک‌تر شدن، طراحی‌های دینامیک خاص و سقف شیب‌دار خودرو به چشم می‌خورد. طراحی خودروی BMW i8 شباهت زیادی به طرح مفهومی‌اش دارد. فاصله‌ی بسیار کم از سطح زمین، رینگ‌های بزرگ اسپرت، بدنه‌ی کشیده‌ و چراغ‌های خشمگین از موارد اصلی هستند که i8 از طرح مفهومی خود به ارث برده استگلگیرهای جلو و عقب خودرو از یک برآمدگی چشمگیر که بدون شک جلوه‌ی خودرو را هم زیباتر کرده است بهره می‌برد. قسمت میانی خودرو که بخش عمده‌ای از آن را درها تشکیل می‌دهد، کمی فرورفته تر از قسمت‌های جلو و عقب آن است. در سوی دیگر، چراغ‌های LED لیزری، چهره‌ی فرازمینی این خودرو را تکمیل می‌کند. تمامی چراغ‌های تعبیه‌شده در قسمت جلویی و پشتی i8 از نوع LED بوده و کشیدگی خاصی در نحوه‌ی طراحی آن‌ها به چشم می‌خورد.

i82

همچنین وجود چراغ روز (Day Light) در چراغ‌های جلویی، جذابیت آن را دوچندان می‌کند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، نحوه‌ی باز شدن درهای i8 قطعا شما را یاد خودروهای تولیدشده توسط شرکت ایتالیایی لامبورگینی می‌اندازد. با این تفاوت که درهای i8 بعد از باز شدن، از داخل به بیرون مایل می‌شوند که این موضوع همچنان روی اسپرت بودن نحوه‌ی طراحی i8 تاکید می‌کند.

نوآوری در لباس سادگی

وقتش رسیده نگاهی به داخل i8 بی‌اندازیم. با وجود این‌که BMW i8 از روی یک طرح مفهومی ساخته‌شده و چهره‌ای کاملا متفاوت را نسبت به دیگر محصولات BMW دارد؛ اما این شرکت همچنان طراحی کلاسیک و شکل همیشگی داشبورد خودرو‌های خود را در i8 هم حفظ کرده است.

i83

از محل قرار گیری فرمان به سمت راست که حرکت می‌کنیم، یک شیب ملایم روی داشبورد دیده می‌شود که ادامه‌ی آن به محل قرار گیری دنده و دیگر رابط‌های کنترل ماشین مثل سیستم تهویه محیط داخلی خودرو منتهی می‌شود. همچنین در قسمت وسط بالایی داشبورد، یک صفحه‌ نمایش دیده می‌شود که قطعا قابلیت‌های زیادی از جمله پخش موسیقی، نمایش مسیرها، نقشه، سیستم‌های هشداردهنده‌ی تصویری و غیره را به راننده ارائه می‌کند. طراحی داخلی i8 با تنوع رنگ همراه است. به‌طوری که در سه مدل مختلف، شما می‌توانید این خودرو را با رنگ بندی سفید و مشکی، خاکستری و مشکی و رنگ کلاسیک کرم و قهوه‌ای تهیه کنید. در نتیجه می‌توان گفت که شرکت BMW در ساخت i8  با رعایت فرم کلاسیک و همیشگی خودرو‌هایش، چهره‌ای نوآورانه، کاملا اسپرت و فرازمینی را به این خودرو بخشیده است. آلیاژ به کار رفته در بدنه‌ی i8 فیبر کربن است که در کاهش وزن کلی آن تاثیر چشم‌گیری دارد.

کم حجم اما پرقدرت

خودروی BMW i8 از یک موتور 3 سیلندر 1.5 لیتری همراه با یک شارژر توربو «تویین پاور» (TwinPower) (تویین پاور فن‌آوری است که با تامین هوای ورودی در هر سیلندر به‌صورت جداگانه‌، در اصل کار دو توربو را به‌صورت همزمان انجام می‌دهد) بهره می‌برد. این موتور که بر پایه‌ی فن‌آوری eDrive شرکت BMW ساخته‌شده است؛ یک نوع موتور دوگانه‌سوز به‌حساب می‌آید. سوخت اول و اصلی آن را طبق معمول بنزین و دیگری را که بخش نو‌آورانه‌ی آن به‌حساب می‌آید، انرژی الکتریکی تامین می‌کند. مرحله‌ی نهایی و تولید و رساندن فن‌آوری استفاده از انرژی الکتریکی در موتور خودرو (eDrive)، حاصل سال‌ها تلاش مهندسین بخش الکترونیک شرکت BMW است.

i84

فن‌آوری رانندگی eDrive انقلابی در صنعت خودرو

نحوه‌ی عملکرد فن‌آوری eDrive بسیار پیشرفته و درعین‌حال ساده است. موتور بنزینی 3 سیلندر i8 به یک مولد برق متصل است. هنگامی‌که موتور روشن است، همواره این مولد در حال شارژ شدن است. به این نوع موتورها «ترکیبی» (Hybrid) گفته می‌شود.

i85

به‌طور مثال وقتی در ترافیک سرعت خودرو پایین می‌آید، موتور بنزینی به‌طور کامل خاموش شده و مولد برق شروع به فعالیت می‌کند. و در هنگام تخت کردن گاز، مجدد موتور بنزینی روشن‌شده و به مدار باز می‌گردد. در این شرایط مجدد مولد برق وارد مرحله‌ی شارژ شدن می‌شوند. لازم به ذکر است که این فن‌آوری تاثیر بسیار زیادی در پایین آمدن مصرف سوخت و استهلاک موتور دارد.

سریع کم‌مصرف

قطعا استفاده از فن‌آوری eDrive در BMW i8، یک انقلاب در صنعت خودروسازی جهان به‌حساب می‌آید. اما بخش شگفت‌انگیز قصه، توان خروجی حیرت‌انگیز این موتور است. 228 اسب بخار و 320 نیوتون متر گشتاور در حالت بنزینی و 129 اسب بخار و 250 نیوتون متر گشتاور در حالت الکترونیکی که در مجموع توان خروجی این خودرو را به 357 اسب بخار و 570 نیوتون متر گشتاور می‌رساند، برای یک موتور 1.5 لیتری 3 سیلندر رقم بسیار شگفت‌انگیزی است. شتاب 0 تا 60 کیلومتر BMW i8 در حالت الکتریکی 4.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 120 کیلومتر در ساعت است. در سوی دیگر شتاب 0 تا 100 این خودرو در حالت بنزینی تنها 4.4 ثانیه و حداکثر سرعت آن به 250 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

i86

با توجه به‌شتاب اولیه‌ی فوق‌العاده بالای این خودرو، در یک مسابقه‌ی شتاب 400 متر،i8  می‌تواند رقابت شانه‌به‌شانه‌ای با خودروی «پورش 911 کاررا ۴ اس»  (Porsche Carrera 4S) با توان خروجی 400 اسب بخار و شتاب 0 تا 100 کیلومتر 4.3 ثانیه‌ای داشته باشد. در نظر داشته باشید که استفاده از فن‌آوری چهار محور حرکتی (All Wheel Drive)، یکی از علت‌های اصلی شتاب اولیه‌ی بسیار بالای این خودرو است. همچنین این فن‌آوری در سیستم ثبات و کنترل خودرو به هنگام رانندگی (Handling) تاثیر بسیار زیادی دارد.

i87

سیستم دینامیک بدنه‌ی i8 بسیار دقیق و حرفه‌ای طراحی‌شده است. ایجاد شیار‌های کوچک در نقاط مختلف بدنه‌ی خارجی، استفاده از آلیاژ فیبر کربن در ساخت بدنه‌، فاصله‌ی کم از سطح زمین و بسیاری موارد دیگر دست‌به‌دست هم داده‌اند تا i8 از نظر دینامیک، یک بادشکن تمام‌عیار به‌حساب ‌آید. همچنین وجود 3 حالت رانندگی در سیستم انتقال نیرو (Gear Box) این خودرو، مهر تاییدی بر درستی لقب بادشکن i8 است. 3 حالت موجود در سیستم انتقال نیروی i8 به ترتیب «کم‌مصرف» (COMFORT) که موتور الکتریکی کار می‌کند؛ «کم استهلاک کارآمد» (ECO PRO) که در اصل حالت متعادل خودرو است و مصرف انرژی و استهلاک موتور در حد استانداری قرار دارد؛ و حالت سوم اسپورت است که موتور تمام توان خود را برای ارائه‌ی بیشترین توان خروجی به کار می‌گیرد، نام دارند.

نتیجه‌گیری

با یک نگاه کلی به خودروی ترکیبی BWM یعنی i8، می‌توان نتیجه گرفت که این شرکت در طراحی و ساخت این خودرو، ظاهری کاملا نو‌آورانه، کمترین میزان مصرف انرژی در کنار بالاترین میزان بازدهی ممکن را در دستور کار خود قرار داده است. i8 با ظاهری کاملا اسپرت و فرازمینی، توان خروجی موتور بسیار بالایی دارد. از همین رومی تواند در کلاس خودروهایی که روی شتاب و سرعت خود مانور می‌دهند، به رقابت بپردازد. BMW i8 به تازگی وارد مرحله‌ی تولید انبوه شده و کمی زمان می‌برد تا به‌صورت کامل مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد و از آزمون ‌و خطاهای فنی عبور کند.

شرکت خودروسازی BMW، در تاریخ هفت مارس ۱۹۱۶ در شهر مونیخ آلمان تاسیس شد. از آن سال تا به امروز، این شرکت خودروهای مختلفی را برای نیازهای گوناگون مشتریانش به بازار عرضه کرده است. از BWM های سری یک گرفته تا سری هفت، و از سوی دیگر مدل‌های شاسی‌بلند (Crossover SUV) سری ایکس یک تا ایکس 6، هر کدام امکانات، طراحی و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. همچنین مورد انتظارترین سری از خودروهای این شرکت یعنی Z، توانست در دل طرفداران خودروهای اسپرت خیابانی، جایی برای خود دست‌وپا کند. هر جا نام BMW شنیده می‌شود، واژه‌ی نو‌آوری، سرعت، کیفیت و فن‌آوری برتر در ذهن نقش می‌بندد. این موضوع حاصل تلاش صدساله‌ی مهندسین این غول خودروسازی جهان برای کسب اعتبار در بازار جهانی و ارائه‌ی بهترین محصول با بالاترین کیفیت است.

تاکنون، خودروهای با ظاهر عجیب و البته خواص، در غالب طرح‌های مفهومی نمایش داده‌شده‌اند. به‌طور معمول، طرح‌های مفهومی ارائه‌شده از شرکت‌های خودروسازی مختلف جهان، در همان غالب طرح مفهومی مانده و به مرحله‌ی تولید انبوه نرسیده‌اند. به‌طور مثال طرح مفهومی خودروی BMW Z9 هیچ‌گاه به مرحله‌ی تولید نرسید. اما پس از گذشت مدت کوتاهی، BMW های سری 6 روانه‌ی بازار شدند که طراحی ظاهری آن‌ها، از Z9 الهام گرفته‌شده بود. حالا به نظر می‌رسد که  با اعمال تغییراتی در سیاست‌های BMW، این شرکت اقدام به تولید انبوه طرح مفهومی خودروی BMW i8 کرده است.