همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

دلایل افت دوباره شاخص بورس


واقعا دلیل افت بورس تو این چند هفته چی میتونه باشه؟



کاهش 7.5 درصدی و بزرگ‌ترین افت بورس ایران از ابتدای تاسیس

دلیل کاهش شاخص بورس و عرضه سهام شرکتهای پیشرو بازار اعلام شد

دلیل بزرگ‌ترین افت زمستانه بورس/شاخص 2.7 درصد سقوط کرد

دلایل افت بورس تهران

 دلایل افت دوباره شاخص بورس از نظر یک کارشناس

عوامل ۳ گانه در افت بورس

افت بی سابقه بیش از 2 هزار واحدی شاخص در" بورس"

بزرگ ترین افت زمستانه بورس
دلایل افت بورس در دو هفته گذشته

کاهش شاخص کل بورس به دنبال افزایش 500 واحدی روز قبل

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،بورس تهران این هفته را با افت شاخص کار خود را آغاز کردواین در حالیست که 15 دی ماه شاخص کل از نیمه 89 هزار واحدی عبور کرد و18 دی ماه روند نزولی را طی کردوبه کانال 88 هزار واحدی بازگشت این روند همچنان ادامه داشت و امروز شاخص کل در دقایق اولین بازار با 87 هزارو500واحد شروع و تا پایان معاملات به عدد 85 هزارو 404 واحد رسید.

در جریان آن نیز شاخص صنعت با افت یک هزارو955 واحدی به عدد 71 هزارو 864 واحد،شاخص بازار اول با افت یک هزارو 825 واحد به عدد 64 هزارو 341 واحد و شاخص بازار دوم با افت 4 هزارو320 واحد به عدد 159 هزارو431 واحد رسید.

شایان ذکر است این کاهش شاخص کل که این روزها با کاهش ارزش معاملات روزانه همراه است، کمی نگران کننده است. چراکه نشان از بی اعتمادی سرمایه گذاران به آینده روشن بورس است.

لیدر های بازار چون فارس،فولاد و فملی نیز نتوانستند مقاومت کنند و با چراغ قرمز به کار خود پایان دادند.

یکی از دلایل مهم ریزش شاخص ها وجود شایعات در این بازار است با توجه به تکذیب اینگونه شایعات و جو روانی آن در بازار تاثیر گذار بود و عده ای با طرح برخی شایعات با هدف اثر گذاری و جمع آوری سهم ها به قیمت مناسب اقدام به شایعه پراکنی در خصوص برخی تغییر و تحولات در ساختار سازمان بورس کردند که در این خصوص به سهامداران توصیه می شود از هرگونه اقدام عجولانه پرهیز کنند.

استفعای ۷ کارگزار در اعتراض به نحوه رتبه بندی شرکت‌هایشان از جمله یکی از عوامل موثر در افت بازار بود.



بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته برای دومین هفته پیاپی با افت مواجه بود و تلاش‌های اولیه برای به تعادل رساندن بازار بی‌نتیجه باقی ماند. 


در حالی که بازار در ابتدای هفته پایانی دی ماه شرایط مناسبی را با رسیدن به مرز بازدهی 130درصد و شاخص نزدیک به 90هزار واحد تجربه می‌کرد، اما شرایط رو به ضعف گذاشته و شاخص با کاهشی چشمگیر در این مدت به 82هزار و 28واحد رسید؛ افتی سریع و غافلگیر‌کننده که اکثر معامله‌گران را با شرایطی سخت مواجه کرده است. 

 


از دیدگاه کارشناسان این افت برآیند چند پدیده توامان بوده است؛ رشد شدید بازار در خلال ایام بعد از توافق ژنو که موجب نگرانی مسوولان بازار شد، سبب شد تا عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاران حقوقی به شدت بالا رود.

 

همین عرضه‌های سنگین نیز بازار را به سوی نمادهای کوچک هدایت کرد تا اکثر سرمایه‌گذاران در نمادهای کوچک با مشکلات بنیادی درگیر شوند. تعمیق اشتباه بازار در گروه‌های خودرویی و بازار پایه نیز بر پیچیدگی شرایط افزود.

 

در این میان بروز شایعات متعدد و ضعف غیر‌قابل انکار مجموعه روابط عمومی‌های نهادهای بازار که عملا بستر رشد شایعات را فراهم کردند در کنار نگرانی از روند بررسی لایحه بودجه و اظهار نظرهای برخی از نمایندگان که عملا توجیهی برای آنها نمی‌توان یافت سبب شد تا بازار در آستانه کاهش سریع و گسترده قرار گیرد. 

 


این در حالی است که بازار سهام نیز به صورت سنتی با ضعف‌ دست به گریبان بوده است؛ نبود استراتژی مشخص و متعدد در میان سرمایه‌گذاران عمده و حقوقی و همچنین مشکلات قدیمی نظیر حجم مبنا که کشف قیمت تعادلی را دشوار می‌سازد نیز بر دشواری بازار افزود. متاسفانه در بورس تهران به دلیل ضعف سنتی تحلیل عملا بازار با جریان یکدست حرکتی در میان حقوقی‌ها و حقیقی‌ها مواجه است. در این شرایط زمانی که بازار در حال رشد است هر دو گروه حقیقی و حقوقی تقریبا با شدتی مساوی به خرید می‌پردازند و در هنگام فروش هر دو گروه مجددا همسو عمل می‌کنند و از این رو همواره بازار با جریان غالب حرکتی مواجه است.

 

این امر در شرایطی که تنش فوری رخ نداده و بازار عملا با تغییر جدی نیز مواجه است، به چشم می‌خورد تا بازار به جای برخورد و برآیند تحلیل به محلی برای حرکتهای توده‌ای تبدیل شود. دراین فضا زمانی که تئوری شکست خورده‌ای نظیر حجم مبنا نیز همچنان همانند قانونی مقدس به اجرا در می‌آید عملا کشف قیمت تعادلی به یک فرآیند چالشی فرسایشی تبدیل خواهد شد. 

 


نمونه بارز چنین شرایطی را در نماد مپنا در هفته‌های اخیر شاهد بودیم. جایی که به دلیل وجود حجم مبنا نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی 17روز طول کشید تا با صف خرید از نرخ 10هزار و 911ریال به 13هزار و 242ریال معادل 21درصد رشد کند، اما در هنگام افت تنها 5روز کاری لازم بود تا همین راه را برعکس طی کرده و از 13هزار و 242ریال به 10هزار و 940ریال بازگردد. این امر عملا کارکرد تله حجم مبنا را نشان می‌دهد؛در حالی که به دلیل صف خرید و عدم کشف قیمت هر روزه افراد حقیقی و حقوقی تشویق به نشستن در صف خرید شده و سهام رشد آرامی را به نمایش می‌گذارد، زمانی که سرانجام 5هزار و 258نفر حقیقی و حقوقی در طی 17روز قادر به خرید سهم می‌شوند ظرف 5روز افت تمامی بازدهی از میان رفته و عملا فرصتی نیز برای فروش در اختیار سهامداران قرار نمی‌گیرد. 


عدم کشف قیمت عادلانه به دلیل مساله حجم مبنا موجب می‌شود تا بازار روند فرسایشی خود را ادامه داده و خروج از این چرخه نیازمند تزریق نقدینگی باشد. به دلیل فرسایشی بودن افت جریان ابطال سرمایه‌گذاری‌ها در صندوق‌ها نیز روند تشدید یابنده‌ای را متناسب با زمان افت پیدا می‌کنند و افراد سرمایه‌گذار با تداوم افت در طول چند هفته بر میزان ابطالی‌ها به صورت تصاعدی می‌افزایند، تا کلاف بازار سردرگم‌تر شود. 

 


از دیدگاه کارشناسان، بازار اینک نیازمند هماهنگ‌سازی فعالان است؛ امری که چند هفته پیش به صورت افراطی برای افزایش عرضه‌های صورت گرفت اینک باید به صورت افراطی در مورد خرید به کار گیرد.در همین رابطه دیروز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با افت بازار گفت: معمولا افراد حرفه‌ای در شرایط افزایش قیمت، سهام خود را می‌فروشند و با کاهش شاخص‌ها، خریداری می‌کنند. 


صالح آبادی افزود: با توجه به کاهش قیمت طلا و مسکن و ارز؛ جذابیت بازار سهام افزایش یافته است و سودآروی سهام حتما بیشتر خواهد شد. 

 


در همین حال با افت بازار انتشار اوراق اختیار فروش تبعی نیز در دستور کار قرار گرفته است اوراق اختیار خرید و فروش در صورت انتشار منظم می‌تواند به تعادل بازار کمک شایانی کند. 


در این رابطه معاون بازار شرکت بورس از اعلام آمادگی سهامداران عمده حقوقی بزرگ از جمله ساتا، غدیر، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، تاپیکو، بانک ملت و گروه سرمایه‌گذاری امید برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از هفته‌ آینده، با هدف تضمین قیمت سهام تحت مدیریت خبر داد.

 

 
در همین راستا تاپیکو اولین شرکتی خواهد بود که از امروز اوراق اختیار فروش خود را منتشر خواهد کرد، براساس اعلام وب‌سایت بورس این اوراق با حق اعمال نرخ 5هزار و 650ریال در تاریخ انتهای شهریور سال آینده خواهد بود. 


در تحولات اقتصادی معامله‌گران شاهد سخنان امید بخش رئیس‌جمهوری دکتر روحانی در اجلاس ژنو بودند. این سخنان تاریخی اطمینان و اعتمادی را به برنامه‌های اقتصادی رئیس جمهور افزایش داده است. رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی افتتاح نشست داووس، بر آمادگی کشورش برای همکاری در زمینه انرژی تاکید و از مشارکت اقتصادی در حوزه انرژی استقبال کرد. 


او از سیاستمداران و سرمایه‌گذاران جهانی دعوت کرد به ایران بروند و مهمان‌دوستی ایرانیان را تجربه کنند. آقای روحانی در حاشیه اجلاس داووس با بعضی از مدیران حوزه انرژی دیدار کرده است. 


خبرگزاری رویترز گزارش داده که رئیس‌جمهوری و وزیر نفت ایران در جلسه با مدیران نفتی گفته‌اند تا سپتامبر ۲۰۱۴ پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران اعلام خواهد شد. این سخنان به دلیل تاکید دولت بر اعتدال نیز اهمیت دارد، اعتدال دولت موجب می‌شود که انتظار نرود دولت نرخ حامل‌های انرژی را چند برابر کند.در همین حال با کاهش تحریم‌ها و اجرا توافق‌نامه ژنو امیدواری‌ها به اقتصاد کشور افزایش یافته است بازگشت رونق اقتصادی، افزایش صادرات غیر‌نفتی، کاهش معوقات بانکی و سرعت یابی طرح‌های توسعه‌ای از جمله مواردی است که هم اکنون در اقتصاد کشور به چشم می‌خورد. 
در تحولات مربوط مدیر بخش فروش رنو در بیانیه‌ای از آغاز صدور مجدد قطعات خودرو توسط این شرکت به ایران با رفع محدودیت‌های مبادلات مالی خبر داده است.

 


در همین حال با نزدیکی زمان بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس که احتمالا از روز سه‌شنبه شروع می‌شود، بحث در مورد برخی موارد از جمله عوارض معدنی مورد توجه است.در موضوع گاز پتروشیمی‌ها نیز هفته گذشته مجلس سرانجام به صورت منطقی تصمیم به واگذاری موضوع تعیین قیمت گاز به وزارت نفت گرفت، جایی که انتظار می‌رود قیمتی مناسب برای گاز تعیین شود. 

 


در بازار چه خبر بود؟ 
بازار روز چهارشنبه همچنان با کاهش شاخص همراه شد، هر چند افت قیمت‌ها به انگیزه معامله‌گران برای خرید افزوده است.این شرایط موجب شده است بازار با پاتک‌های پی‌در‌پی برای جمع آوری صف‌های فروش مواجه شود که مهم‌ترین حرکت در مورد مپنا صورت گرفت. در همین حال با انتشار گزارش‌های 9‌ماهه بازار حداقل در مورد وضعیت بنیادی شرکت‌های گروه‌های پتروشیمی، دارو، بانک‌ها، پالایشگاه‌ها و معدنی - فلزی اطمینان نسبی را به‌دست آورده که نسبت پی بر ‌ای این گروه‌ها به لحاظ بنیادی قابل دفاع است این امر، اما در مورد گروه‌هایی نظیر تجهیزات و خودرو همچنان در ابهام قرار دارد. 

 


در گروه تجهیزات صف فروش مپنا با خرید 20میلیون سهم جمع‌آوری شد که مجددا صف فروشی برای این نماد تشکیل شد. 
در گروه ساختمانی، امیدهای اولیه برای ایجاد رونق در گروه ساختمانی با توجه به رشد بهای اوراق تسهیلات مسکن به یاس تبدیل شده است.

 

با رشد قیمت تسهیلات مسکن هم اکنون خریداران باید نزدیک به 5میلیون تومان بابت خرید اوراق و دریافت وام پرداخت کند که با توجه به بهره وام رقم نهایی بسیار سنگین‌تر می‌شود که همین امر نیز مانع رویکرد گسترده به وام جدید شده است. رشد بی‌سابقه قیمت اوراق تسهیلات لزوم اتخاذ سیاستی در مورد جلوگیری از سفته بازی در این اوراق را که فشار مستقیمی را به اقشار ضعیف خریدار خانه وارد می‌سازد، مورد تاکید قرار می‌دهد. 

 


در گروه دارویی، نماد تیپیکو پس از دو روز حضور در بازار با عرضه‌های سنگینی مواجه شد هر چند که این نماد زیر ارزش خالص دارایی‌های معامله شده و جریان گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌های زیر مجموعه آن حکایت از احتمال رشد سود آوری شرکت دارد، اما وضعیت بازار سهام موجب شد تا عرضه‌های سنگینی در این نماد رخ دهد. 

 


در گروه بانکی، پست بانک شاهد عرضه یک بلوک 5درصدی در نرخ 11هزار و 919 ریال بود که خریداری برای آن پیدا نشد. 
در گروه حمل و نقل، توسعه بندری سینا روز چهارشنبه متوقف شد تا احتمال تعدیل مثبت این نماد در بازار شنیده شود. 


در گروه خودرویی، تلاش‌هایی برای جمع‌آوری صف‌های فروش نمادهای خوردویی به ویژه خودرو و گروه بهمن صورت گرفت. 


در مجموع بازار روز چهارشنبه هر چند خریداران بیشتری داشت، اما همچنان شاخص با افت هزار و 224واحدی همراه شد و به 82هزار و 28واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس و فرابورس به 332میلیارد تومان رسید.در کل هفته نیز شاخص با افت 83/3 درصدی به بازدهی 6/115درصد عقب‌نشینی کرد.



فردین آقابزرگی عوامل روند نزولی بورس در روزهای اخیر را مورد توجه قرار داد و گفت:رشد قابل توجه بورس طی ۲ ماه ابتدایی سال و بازدهی اختصاصی برخی از سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی تا ۵۰ درصد و همچنین نزدیک شدن به زمان انتخابات و برنامه کاندیداها در فضای بورس تاثیر گذار بوده و موجبات افت بورس را در روزهای اخیر را فراهم کرده است.
 
وی افزود: مهم‌تر از همه اینکه تصمیمات اخیر مجلس برای عدم معافیت پالایشگاه‌ها از سهم صندوق توسعه ملی و نیز افزایش قیمت گاز و خوراک شرکت‌های پتروشیمی در کنار بهره مالکانه معادن دست به دست هم داد تا عده‌ای از سهامداران که سود قابل توجهی کسب کردند به این نتیجه برسند که سهام خود را بفروشند ولی این عده قطعا دوباره به سمت خریداری سهم برمی گردند.
 
این فعال بازار سرمایه به بیان اینکه حرکت بورس طبیعی است، عنوان کرد:این عوامل موجب شد تا هیجانی برای فروش سهام در بورس ایجاد شود و با اصلاح قیمتی سهام، بازار به سمت کاهشی حرکت کند و طبیعی است که با اصلاح قیمت‌ها انگیزه کافی برای خریداری سهم فراهم می شود.
 
آقا بزرگی به سهام پالایشگاه بندرعباس اشاره کرد و گفت: نوسان ناشی از تصمیم‌گیری‌ها در فروش سهام پالایشگاه بندرعباس در روزهای اخیر سایر سهم‌ها را متاثر کرد زیرا طبیعتا عدم معافیت صندوق توسعه ملی به نوعی گریبان پالایشگاه بندرعباس را می‌گیرد.
 
به گفته این کارگزار بورس، پالایشگاه بندرعباس در صورت‌های مالی خود معافیت از پرداخت ۲۶ درصد از درآمد خود به صندوق توسعه ملی را دیده بود لذا قیمت سهام این شرکت با معافیت صندوق توسعه ملی به ۹۰۰ تومان رسید.
 
کارگزار بورس اوراق بهادار تهران عنوان کرد: شاید این موضوع هشداری باشد که فعالان بازار سرمایه بیش از حد، تصورات خوشبینانه را در قیمت سهم لحاظ نکرده و پیش داوری زودتر از موعد در مورد یک سهم نداشته باشند.

شاخص بورس تهران در معاملات دومین روز هفته، بزرگ ترین افت زمستانه خود را تجربه کرد و با افت 2.7 درصدی مواجه شد. بازار سرمایه که روند نزولی خود را از روز شنبه آغاز کرده بود، امروز به این روند شدت داد و با افت دسته جمعی نمادها مواجه شد به طوری که دماسنج بازار سرمایه در معاملات دیروز بزرگ ترین افت زمستانه خود را تجربه کرد و به کانال 85 هزار واحدی برگشت. بازار سرمایه با شایعاتی نظیر تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار، ایجاد مشکل در روند مذاکرات ژنو و غیره مواجه شد که این امر در نهایت شاخص کل بورس و اوراق بهادار را با افت دو هزار و 389 واحدی (نسبت به دیروز) مواجه کرد و در نهایت شاخص کل بورس در رقم 85 هزار و 404 واحد ایستاد که این میزان کاهش در یک روز یک رکورد محسوب می شود.به این ترتیب ایجاد شایعاتی در خصوص تغییرات مدیران بازار سرمایه و نیز وقوع پولشویی در بورس در کنار ابهام در خصوص نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی موجب شد تا سرمایه گذاران برای فروش سهام در دست خود هجوم برده و شرکتها را با صف فروش مواجه کنند.

بر این اساس در بازار امروز اکثر نماد شرکتها با صف فروش مواجه شد و دماسنج بازار سرمایه افت بی سابقه 2388 واحدی را تجربه کرد و از کانال 87 هزار واحدی به کانال 85 هزار و 404 واحدی برگشت. هرچند در آغاز معاملات امروز صف های فروش سهام سنگین و شاخص کل متاثر از این شایعات هر لحظه با افت مواجه می شد اما در نهایت با تکذیب این اخبار حجم معاملات افزایش یافت و از شدت روند معکوس بازار کمی کاسته شد.
البته ناگفته نماند در حالی که خبر بازداشت محمودرضا خواجه نصیر مدیر نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس دهان به دهان می پیچید، وی با انتشار اطلاعیه ای از سرمایه گذاران خواست که به شایعات توجه نکنند.وی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته بازدهی مناسب بازار سرمایه عده ای را بر آن داشته تا با طرح شایعاتی بی اساس، اثرگذاری بازار را تحت شعاع قرار دهند، گفت: شایعات حول و حوش بازار با هدف تأثیرگذاری در بازار منعکس می شود که بدین ترتیب این شایعات ثروت سهامداران را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وی از سرمایه گذاران خواست در معاملاتشان به شایعات توجه نکنند بلکه مبنای معاملات خود را پتانسیل ذاتی بازار و صنایع قرار دهند.

برهمین اساس کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که این بازار فردا روند معکوسی نسبت به دیروز داشته باشد و بتواند بر میزان شاخص بیافزاید.یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت روز جاری بورس، گفت: شایعات برکناری و بازداشت برخی مسوولان بورس و ایجاد مشکل در توافقات ژنو، ابراز احتمال نزول تکنیکالی شاخص توسط برخی از کارشناسان تکنیکالی و عرضه های بعضا غیرکارشناسی و خارج از توان سازمان خصوصی سازی در برخی از نمادها از عمده دلایل افت شاخص در روز جاری بود.حامد ستاک ادامه داد: معمولا زمانی که بازار دارای روندی روبه بالا است برخی از دلایل که ارتباطی به وضعیت بنیادی سهام ندارد باعث فروش آن توسط افرادی که در سود هستند، می شود و بازار سرمایه امروز شاهد این اتفاق بود.


به گزارش نامه نیوز، بازار سرمایه طی یک سال گذشته روزهای خوبی را سپری کرده است و شاخص بورس نیز در مقاطع زمانی مختلف رکوردهای قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

اما از همان ابتدا که روند رو به رشد شخص بورس تهران آغاز شده عده ای اعلام می کردند که رشد شاخص حبابی است و باید منتظر ترکیدن این حباب بود که البته این اتفاق رخ نداد و شاخص بورس نیز وارد کانال 80 هزار شد.

افزایش شاخص بورس در یکسال گذشته موجب شده است تا بسیاری از سرمایه گذاران به سمت بازار بورس هدایت شده و کمتر علاقه ای به حضور در بازارهایی همچون ارز و سکه داشته باشند و این موضوع نیز به تولید کشور کمک قابل توجهی را داشته است.

اما از دو هفته قبل روند حرکتی شاخص بورس تغییر کرده و هر روز شاهد افت شاخص هستیم به طوری که شاخص در آستانه ورود به کانال 70 هزار قرار گرفته است و این موضوع نیز نگرانی های فراوانی را در میان سرمایه گذاران ایجاد کرده است.

این در حالی است که در پی دنباله دار شدن افت شاخص بورس، کارگزاران بورسی جلسه ای را برای بررسی دلایل افت شاخص برگزار کردند و در این جلسه کارگزاران مطرح کدند که وضعیت فعلی بورس ادامه نخواهد داشت و شاخص بورس به زودی به روند مثبت خود بازخواهد گشت.

علی رغم حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه و انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، روند ریزشی بورس همچنان ادامه داشته و شاخص کل بورس تهران سقوط های معنا داری را تجربه می کند و این موضوع بر نگرانی سرمایه داران افزوده است.

البته عده ای نیز احتمال برکناری علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس را یکی از دلایل افت شاخص بورس عنوان می کنند که علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به این شایعات گفته است آقای صالح آبادی برکنار نشده و همچنان با قوت به فعالیت خود در سازمان بورس ادامه می دهد.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس این موضوع را تکذیب کرده و می گوید در شورای عالی بورس هیچ بحثی مبنی بر برکناری صالح آبادی مطرح نشده است و اخبار منتشر شده در این زمینه غیر اخلاقی است.

وی همچنین درباره دلایل افت شاخص بورس گفته است متاسفانه بازار سرمایه جو روانی و احساسی دارد و به محض این که خبر منفی می آید بازار واکنش بیش از حد نشان می دهد و خبر مثبتی که منتشر می شود واکنش بیش از حد مثبت نشان می دهد و این رفتار غیر حرفه ای و هیجانی است. همچنین رفتار بدون دلیل شاخص غیر منطقی است البته ابهام در موارد مربوط به حق انتفاع و قیمت خوراک واحدهای گاز پتروشمی وجود دارد اما این مسائل موضوعاتی نیستند که بازار را با چالش جدی مواجه کنند.

اما صالح آبادی که طی دو هفته گذشته از اظهارنظر درباره افت شاخص بورس خودداری کرده بود سرانجام درباره دلایل افت شاخص اعلام کرد که ریزش‌های شاخص بورس گذرا است، بازار سهام به زودی به تعادل و روند مثبت باز می‌گردد. به زودی نقدینگی قابل توجهی از طریق شرکتهای حقوقی وارد بورس می‌شود.

صالح‌آبادی همچنین با اشاره به وضعیت امروز بازار سرمایه گفته است اکنون ارزش بازار بورس تهران به 406 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته فروش 138 درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه برترین میزان ارزش بازار طی امسال رقم خورده است، گفت ارزش معاملات بورس تهران به 18 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان از افزایش 4 برابری است. بنابراین نقدینگی‌ بسیار خوبی طی این مدت وارد بازار شده است.

همچنین پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس درباره آینده بازار سرمایه گفته است توصیه ما به سرمایه گذران این است که به بازار سرمایه نگاه بلند مدت داشته باشند و فضای بلند مدت تحت تاثیر جو روانی نیست و چشم انداز بازار بسیار مثبت است.

اما شاخص در نخستین روز فعالیت خود در سال 92 به 39 هزار و 738 واحد رسید و افزایش شاخص با سرعت ادامه پیدا کرد تا در تاریخ 17 دیماه با ثبت رکورد 89 هزار و 522 واحد در آستانه ورود به کانال 90 هزار قرار گرفت.

البته شاخص بورس در سال 92 نتوانست محدودخ 90 هزار را فتح کند و پس از ثبت رکورد 89 هزار روند نزولی شاخص آغاز شد و هم اکنون شاخص بورس در آستانه ورود به محدوده 70 هزار قرار گرفته است.

گزارش خبرگزاری فارس، حسین عبده تبریزی در پاسخ به سوال یکی از سهامدارن« چرا شاخص کل در چند ماه گذشته افت زیادی داشته و خوشبختانه این روند همچنان ادامه دارد و کسی هم جوابگو نیست؟» اظهار داشت: ریسک بخشی از واقعیت بازار سرمایه است. شاخص بالا و پایین می‌رود. دلایل آن نیز بارها اشاره شده است. وی که به برخی سوالات سهامداران پاسخ می‌داد، در بیان دلایل عمده این افت شاخص بورس گفت: در طول دو سال اخیر، طیف جدیدی از سرمایه‌گذاران حقیقی وارد بازار شده‌اند که به طور عمده از رویه‌های مشخصی در زمینه سرمایه‌گذاری پیروی می‌کنند که به طور خلاصه می‌توان به خرید سهام صفی، استقبال از خرید سهام در عرضه اولیه و فروش آنها در طی یک دوره کوتاه به منظور بهره‌گیری از نوسانات مقطعی قیمت سهام، بدون توجه به پارامتر‌های مالی و اقتصادی شرکت‌های موردنظر، اشاره کرد. دبیر کل بورس اوراق بهادار خاطرنشان ساخت: حضور فزاینده این گروه از سرمایه‌گذاران و الگوی تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری آنها، یکی از عوامل افزایش نوسان قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران است. وی افزود: برنامه اولیه این بود که سرمایه‌گذاران جدید از طریق سبد‌های سهام وارد معاملات بورس شوند، اما عدم وجود مقررات در این زمینه باعث شد که این عده در بازار سرمایه خود به سرمایه‌گذاری مستقیم بپردازند. عبده با تاکید بر طرح تثبیت قیمت‌ها تصریح کرد: بر اساس طرح تثبیت قیمت‌ها، قیمت محصولات مشمول طرح مزبور (آب و فاضلاب، برق، مخابرات، تلفن و مرسولات پستی) بدون تغییر باقی می‌ماند، در حالی که با توجه به تورم موجود، هزینه تولید شرکت‌های تولید‌کننده این محصولات به نسبت تورم و حداقل به اندازه رشد شاخص بهای عوامل تولید، افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: بنابراین، عدم تغییر درآمد و افزایش هزینه‌های تولید منجر به کسری مالی این شرکت‌ها می‌شود. بر اساس برآورد بانک مرکزی، این طرح، حدود 17 هزار میلیارد ریال کسری منابع مالی در شرکت‌های متصدی کالاها و خدمات مشمول طرح ایجاد می‌کند. دبیرکل بورس اوراق بهادار افزود: بدون تردید، جبران این کسری چه از محل برداشت از حساب ذخیره ارزی یا استقراض از سیستم بانکی منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی و در نتیجه افزایش سطح عمومی قیمت‌ها خواهد شد. عبده گفت: به فرض کشش‌پذیری تابع تقاضای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نسبت به نرخ سود تسهیلات، افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در نهایت موجب انتقال تابع تقاضای کل در اقتصاد می‌شود، چون کاهش نرخ بهره سیاست طرف تقاضا است. وی اظهار داشت: اما این انتقال بر روی تابع عرضه کل صورت می‌گیرد که در اقتصاد ایران دارای کشش بسیار پایینی است و در نتیجه انتقال تابع تقاضای کل، بیش از آن که افزایش تولید واقعی را موجب شود، باعث افزایش بیشتر نرخ تورم در اقتصاد خواهد شد. عبده با توجه به مشکلات اقتصاد ایران در هدایت سرمایه‌ها به سوی سرمایه‌گذاری‌های مولد و افزایش تولید اظهار داشت: درصد اندکی از افزایش اعتبارات و تسهیلات بانکی در بخش تولید به کار گرفته می‌شود و بخش عمده‌ای از آن جذب فعالیت‌های تجاری و خدماتی خواهد شد. وی ادامه داد: کاهش نرخ تسهیلات بانکی در صورتی موثر خواهد بود که در دوره زمانی مناسب و همراه با اعمال سیاست‌هایی برای ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید، ایجاد امنیت برای سرمایه‌‌گذاری در کشور و ... باشد. عبده گفت: مطالعات سازمان بورس در زمینه تاثیر متغیر‌های کلان اقتصادی بر شاخص قیمت سهام بیانگر وجود رابطه منفی بین تغییرات شاخص قیمت سهام و نرخ تورم در کوتاه مدت است. دبیر کل بورس اوراق بهادار یادآور شد: در سال‌های اخیر تلاش شده است سرمایه‌گذاری از گزینه‌های غیرمولد از قبیل طلا، ارز، تلفن همراه و کالاهای بادوام _ که عمدتا به دلیل پیش‌بینی افزایش قیمت و کسب بازده قابل توجه صورت می‌گرفت _ به سمت گزینه‌های اقتصادی از قبیل سرمایه گذاری در بورس و بخش‌های تولید جریان یابد. وی معتقد است سیال بودن جریان سرمایه‌ و حساسیت آن نسبت به تغییرات ریسک و بازده، حداقل در کوتاه مدت باعث جابه‌جایی سریع سرمایه از یک گزینه سرمایه‌گذاری به گزینه یا گزینه‌های سرمایه‌گذاری دیگر می‌شود، تصمیمات و سیاست‌های تورم‌زا منجر به خروج سرمایه از فعالیت‌های اقتصادی به سوی فعالیت‌ها و گزینه‌های غیراقتصادی می‌شود. عبده افزود: بنابراین سیاست‌های اعلام شده، در شرایط کنونی باعث پیش‌‌بینی افزایش بازده گزینه‌های غیراقتصادی و در نتیجه خروج سرمایه از بورس به سوی گزینه‌های مزبور خواهد شد. وی با تاکید بر انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی دیگر از رخدادهای مهم و تاثیر‌گذار بر بازار سرمایه، انتخابات آینده ریاست جمهوری است. دبیرکل بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: داشتن چشم‌انداز روشن از برنامه‌های اقتصادی و سیاسی هر یک از کاندیداهای مطرح بر رفتار مشارکت‌کنندگان در بازار سرمایه اثر‌گذار است. وی گفت: می‌دانیم که برخلاف سایر کشورهای مبتنی بر پارلمان که از احزاب و نهادهای سیاسی قدرت‌مند برخوردارند، احزاب موجود در ایران اغلب دارای برنامه‌های مشخص و استراتژی‌های از پیش تدوین شده اقتصادی نیستند. عبده تصریح کرد: در چنین وضعیتی نقش کاندیداها و دیدگاه‌ آنان نسبت به بازار سرمایه، حقوق مالکیت، و خصوصی‌سازی از اهمیت ویژه‌ای جهت دست‌اندرکاران بازار سرمایه برخوردار می‌شود. وی افزود: از این رو، انتظار می‌رود تا زمان مشخص شدن جریان غالب در انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت آینده و تدوین اولویت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور، فضای عدم اطمینان نسبت به این موضوع بر بازار همچنان حاکم بماند. دبیر کل بورس اوراق بهادار با تاکید بر انتقال منابع از بورس به بازار دست اول گفت: در سال 1383، بخش قابل توجهی از سرمایه‌های موجود در بورس توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و خرید سهام شرکت‌های عرضه شده توسط سازمان خصوصی‌سازی اختصاص یافته است. وی در ادامه بیان کرد: گرد‌آوری و انتقال این سرمایه‌ها به سوی طرح‌های مزبور مستلزم فروش قسمت قابل توجهی از موجودی سهام و دیگر دارایی‌های مالی این شرکت‌ها بوده است. عبده معتقد است این امر در نهایت باعث افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت سهام در بازار شده است. از طرح‌هایی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری مزبور به سرمایه‌گذاری و اجرای آن اقدام کرده‌اند می‌توان به اجرای طرح‌های توسعه سیمان، سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی، خرید سهام عرضه‌شده سازمان خصوصی‌سازی، سرمایه‌گذاغری در عسلویه، در چند ماه اخیر و به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فشارهای خارجی در زمینه مسایل مربوط به طرح‌های انرژی هسته‌ای و حقوق بشر از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی افزایش چشمگیری داشته که به ابهامات و نگرانی‌هایی درباره آینده بازار اوراق بهادار منجر شده است. وی اظهارداشت: این فشارها به همراه وضعیت نامشخص سیاسی منطقه، باعث خروج بخشی از نقدینگی سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه کشور و حرکت آن به سمت سایر حوزه‌های اقتصادی با ریسک کمتر از قبیل اوراق مشارکت، مسکن، ارز، طلا و سکه و تلفن همراه شده است. دبیر کل بورس اوراق بهادار یکی از پارامتر‌های اثرگذار در ایجاد اختلاف در معادله عرضه و تقاضای بازار سرمایه را روند رو به افزایش پذیرش شرکت‌های جدید و همچنین افزایش سرمایه‌های مکرر توسط شرکت‌های پذیرفته شده در بورس طی سال 1383 دانست. عبده یادآور شد: تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از رقم 386 شرکت در پایان سال 1382به رقم 419 شرکت و میزان سهام منتشره آنها از 39 میلیارد سهم به 69 میلیارد سهم در پایان دی ماه 1383 رسیده است. وی افزود: این رشد فزاینده به همراه عرضه سهام شرکت‌های دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی، فشار فزاینده‌ای را به طرف عرضه بازار وارد کرده است.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز جاری با افت ۱۳۳۱ واحد مواجه شد و به کانال ۸۳ هزار واحد بازگشت.

به گزارش مهر، شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز جاری با افت ۱۳۳۱ واحد مواجه شد و به کانال ۸۳ هزار واحد بازگشت. این در حالی است که شاخص کل بورس طی روزهای اخیر روندی نزولی را در پیش گرفته است و امروز با این روند نزولی شاخص در عدد ۸۳ هزار و ۶۴۱ واحد متوقف شد.

امروز بیشتر نمادهای معاملاتی بازار سرمایه روندی منفی را تجربه کردند. در پایان معاملات روز شنبه بازار سرمایه شاخص بورس کاهش ۷۲۷ واحدی را به ثبت رساند و از ارتفاع ۸۵ هزار به عدد ۸۴ هزار و ۹۷۳ واحد سقوط کرد.

حامد ستاک در مورد دلایل عمده افت شاخص بورس طی روزهای اخیر گفت: معمولا پس از هر صعود خوبی که شاخص دارد بازار منتظر بهانه ای برای اصلاح است و گاهی زمانی که فکر می کنیم که اصلاح بازار به پایان رسیده، به دلیل اینکه ذهنیت بازار هنوز روند نزولی است، یکسری کارشکنی ها و شایعات باعث پایین آمدن روزافزون شاخص می شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر بازار گرفتار چنین حالتی شده و بسیاری از سهم هایی که به لحاظ بنیادی قابلیت بالایی دارند، پایین تر از ارزش ذاتی این معامله می شوند و معمولا هر چقدر اصلاح بیشتر باشد، صعود بعدی هم بیشتر خواهد بود که این نوع رفتارهایی که از هیجانات ناشی می شود، چه به هنگام اصلاح و چه به هنگام صعود، خیلی به سود بازار نیست.

وی خاطر نشان کرد: مسئولین بازار باید تدابیری اتخاذ کنند که شیب این صعودها و نزول‌ها کمتر شود که متاسفانه این روزها این موضوع دیده نمی شود و بعضا با عرضه های غیرکارشناسی و خارج از توان بازار از سوی سازمان‌هایی با ماهیت سهامدار عمده، این موضوع تشدید می‌شود.

ستاک در پاسخ به این سئوال که آیا به نظر جنابعالی این گفته که شاخص به صورت حبابی بالا رفته، بنابراین این حباب هم اکنون ترکیده و شاخص در حال نزول است، درست است؟ گفت: برای حبابی فرض کردن شاخص و به طور کلی قیمت سهم‌ها در بحث مالی، یکسری سنجه هایی وجود دارد که این موضوع را می توان مورد بررسی قرار داد، این در شرایطی است که با بررسی به وسیله این سنجه ها که از جمله آنها می توان به مقایسه ارزش بازار با ارزش ذاتی سهم‌ها، نسبت قیمت بر روی عایدی و مقایسه آن با بورس‌های مشابه، بررسی ریسک سیستماتیک و انتظارات آتی اقتصادی کشور اشاره کرد، مشاهده می شود که قالب بازار و سهم های بزرگ آن، دچار حباب نیستند و حتی فاصله زیادی با حبابی شدن دارند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما ممکن است در بخشی از سهم‌های کوچک به دلیل فعالیت‌های سفته بازی که آنهم می توانیم دلیل اصلی اش را عرضه های غیرکارشناسی در سهم های بنیادی و روانه شدن نقدینگی فعالان بازار به سمت سهم های کوچک است، بقیه بازار دچار حبابی نیست و تا حبابی شدن فاصله زیادی دارد.

وی عنوان کرد: اما اینکه چطور می شود ادعای حباب هر چند وقت یکبار مطرح شود و پس از هر صعود و نزول ادعای حبابی بودن بازار مطرح می شود، دلیل اصلی اش جذاب بودن این ادعا برای مخاطب و همچنین هزینه‌های کم این ادعا است که در بسیاری از این موارد افرادی که ادعای حبابی بودن بازار را می کنند، قادر به اثبات ادعای خود نیستند.


شاخص بورس تهران در معاملات دومین روز هفته، بزرگ ترین افت زمستانه خود را تجربه کرد و با افت 2.7 درصدی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بازار سرمایه که روند نزولی خود را از دیروز آغاز کرده بود، امروز به این روند شدت داد و با افت دسته جمعی نمادها مواجه شد به طوری که دماسنج بازار سرمایه در معاملات امروز بزرگ ترین افت زمستانه خود را تجربه کرد و به کانال 85 هزار واحدی برگشت.

به این ترتیب ایجاد شایعاتی در خصوص تغییرات مدیران بازار سرمایه و نیز وقوع پولشویی در بورس در کنار ابهام در خصوص نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی موجب شد تا سرمایه گذاران برای فروش سهام در دست خود هجوم برده و شرکتها را با صف فروش مواجه کنند.

بر این اساس در بازار امروز اکثر نماد شرکتها با صف فروش مواجه شد و دماسنج بازار سرمایه افت بی سابقه 2388 واحدی را تجربه کرد و از کانال 87 هزار واحدی به کانال 85 هزار و 404 واحدی برگشت.

در بازار امروز جو منفی در تالار شیشه ای موجب کاهش قیمت سهام شرکتها شد و شرکتهای هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، نفت و گاز پارسیان، مخابرات، پالایشگاه بندرعباس، سرمایه گذاری غدیر، تاپیکو، پالایشگاه اصفهان، سرمایه گذاری امید، بانک پاسارگاد، ملت، گل گهر، چادرملو، توسعه معادن و فلزات، بانک پارسیان، بانک تجارت، فولاد خوزستان، ارتباطات سیار، پتروشیمی خارک، شازند، بانک اقتصاد نوین، گروه توسعه ملی و صندوق بازنشستگس تاثیر 300 تا 22 واحدی بر شاخص بورس تهران گذاشتند.

در این میان تنها شرکتهای کوچک و اندکی همچون گروه صنعتی بوتان، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی، مپنا، سیمان ایلام و دارویی رازک مثبت شدند.

همچنین در بازار منفی امروز شرکتهای خدمات انفورماتیک، داروسازی زهراوی و داروپخش بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص داده و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری ساختمان ایران، گروه بهمن و سایپا دیزل بهترین تقاضای خرید را از آن خود کردند.

در مجموع در بازار امروز بیش از 808 میلیون سهم به ارزش 596 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 418 هزار میلیارد تومان رسید.


آفتاب- سرویس اقتصادی: شاخص بورس تهران امروز با کاهش 2.5 درصدی به 24685 واحد رسید که بزرگ‌ترین ریزش و افت شاخص در طول تاریخ فعالیت 45 ساله بورس بوده است. بر این اساس شاخص در 10 روز گذشته و از زمان عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسات رسمی؛ شاخص بورس از 26750 واحد به 24685 واحد رسیده و بیش از 7.5 درصد افت کرده است که اگر ترمز حجم مبنا و دست‌کاری‌های سازمان بورس مانع نمی‌شد؛ بورس حداقل با ریزش 20 درصدی تاکنون مواجه شده بود.

به گزارش آفتاب، امروز ارزش کل شرکت‌های بورس به 118 هزار میلیارد تومان رسید که با توجه به ارزش 128 هزار میلیارد تومانی 10 روز گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان ارزش بورس دود شده است.

به گزارش بورس‌نیوز؛ در خصوص وضعیت بوجود آمده جدای تمام نظراتی همچون رشد حبابی در چندماه گذشته، نیاز به اصلاح قیمتی، رونق بازار طلا و ... که از سوی برخی کارشناسان طی روزهای اخیر منتشر شده است به نظر می‌رسد کمتر کسی باشد که دلیل اصلی اتفاقات اخیر نداند. اما اینکه صراحت لهجه بواسطه سیاسی بودن مسأله در بین اهالی بازار سرمایه و کارشناسان از بین رفته است، مسأله‌ای است که نه تنها به بر طرف شدن ابهامات کمکی نخواهد کرد بلکه به آن دامن بیشتری نیز خواهد زد.

در این مطلب سعی بر این است که با موشکافی بیشتر، تنش سیاسی اخیر که به اذعان البته پنهان همگان عامل اصلی ایجاد ترس و احساس افزایش ریسک در بازار است را بررسی کرده و 3 حالتی که ممکن است در نتیجه تنش اخیر برای بازار سرمایه کشور اتفاق بیفتد را پیش‌بینی نماییم:

فرض اول

تنش سیاسی اخیر نیز به مانند دیگر تنش‌های معمول سیاسی با سرانجامی خوش و معرفی مقصر اصلی جریانات به زودی به پایان برسد و دکتر احمدی‌نژاد به سر کار خود برگردند.

در این صورت برای پیش‌بینی وضعیت بورس می‌توانیم روزهای کاری ابتدایی سال جدید را به خاطر بیاوریم که برای خرید سهام باید در صف‌های طولانی تقاضا قرار می‌گرفتیم و در آخر با کلی التماس به کارگزار صاحب تعداد کمی سهم می‌شدیم. یعنی اگر فرض اول که از همه محتمل‌تر به نظر می‌رسد اتفاق بیفتد بازار هیجانی بورس کشور با گرفتن روندی کاملاً برعکس باز هم به روزهای خوش گذشته باز خواهد گشت.

فرض دوم

دکتر احمدی‌نژاد با اصرار بر مواضع خود همچنان بر سر کار خود حاضر نشده و در نهایت طرح سوال از ایشان در مجلس مطرح شود.

در این صورت می‌توانیم با تقسیم‌بندی سهام حاضر در بورس تهران به دو دسته با نسبت پی برای بالا و پایین یا سهام مجمعی و سهام بازاری به پیش‌بینی ادامه روند آنها بپردازیم.

در دو روز کاری اخیر بازار سرمایه، اکثر قریب به اتفاق سهام حاضر در بورس 8 و سهام حاضر در فرابورس 10 درصد افت قیمت را تجربه کرده‌اند، اگر با فرضی که قریب به یقین می‌باشد فردا نیز بازار به مانند دو روز گذشته خود باشد طی تنها 3 روز شاهد 12 تا 15 درصد افت قیمت در سهام شرکت‌ها بوده‌ایم که در نتیجه با افت شدید نسبت پی بر ای سهام مطمئناً انگیزه سهامداران عمده شرکت‌ها که معمولاً سهام را برای سود تقسیمی آن خریداری می‌کنند برای خرید بالا می‌رود مخصوصاً که در فصل مجامع اکثریت شرکت‌های حاضر در بورس به سر می‌بریم و نرخ سود بانکی یک‌ساله نیز در بسته پولی اخیر تا 12.5 درصد کاهش یافته است.

بنابراین اگر سهمی در بازار پیدا شود که نسبت "پی" بر DPS (سود تقسیمی آن در مجمع ) از 8 مرتبه کمتر باشد و فرض کنیم این شرکت درآخرین مهلت قانونی یعنی 8 ماه پس از برگزاری مجمع سود خود را تقسیم کند حقوقی‌ها یا سهامداران عمده بازار با یک فرصت فوق‌العاده برای خرید مواجه شده‌اند.

البته می‌توان این نسبت را تا 6.66 مرتبه که با نرخ سود 15 درصدی اوراق مشارکت همخوانی دارد نیز تخمین دیگری بزنیم، هر چند اوراق مشارکت به اندازه کافی در بازار عرضه نمی‌شود و محاسبه با نرخ سود بانکی دقیق‌تر می‌باشد.

پس با اوصاف گفته شده هیچ دلیلی منطقی برای افت اینگونه سهم‌ها در بازار وجود ندارد و قطعاً شاهد جمع‌آوری صف‌های فروش آنها توسط حقوقی‌ها و سهامداران عمده در روزهای نزدیک آتی و پس از رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به نسبت‌های ذکر شده خواهیم بود.

ولی در صورت وقوع فرض دوم؛ دسته دوم سهام ذکر شده که نسبت‌های پی بر ای بالایی داشته و در مجامع خود سود چندانی تقسیم نمی‌کنند و بعضاً دارای زیان انباشته هم هستند، شاید تا فضای سیاسی و اقتصادی کشور آرام شود، اصلاح قیمتی آنها ادامه‌دار باشد. هر چند که قطعاً شیب آن روز‌به‌روز کند‌تر خواهد شد. زیرا این سهم‌ها به سهام بازاری معروف بوده و سهامداران خود را به لحاظ رشدهای قیمتی و انتظارات از سودهای سال‌های آتی جذب می‌کنند که با توجه به وضعیت نزولی بازار این انگیزه که در واقع انگیزه اصلی بورس‌بازها برای خرید اینگونه سهم‌ها می‌باشد از بین برود.

فرض سوم

احمدی‌نژاد اصلا به سرکار خود بر نگردد و ... اولاً که وقوع این فرض بسیار نامحتمل می‌باشد و تجربه نشان داده هیچگاه کار به اینجا نخواهد کشید ولی اگر بر فرض محال نیز این اتفاق بیفتد دیگر تفاوت چندانی نمی‌کند که پول مردم در خانه‌ها و در گاو صندوق‌شان مخفی شده باشد و یا در بازار سهام بلوکه شده باشد.

زیرا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌ها از بین خواهد رفت و برخی شاید به فکر شاید خروج سرمایه‌ها از کشور بیافتند که آن هم با توجه به فضای ناامنی که در کشورهای همسایه و جهان از چندی پیش شاهد هستیم چندان منطقی نمی‌نماید.

مخصوصاً که بازار فارکس که فرصتی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز خارجی بود نیز غیرقانونی اعلام شده و از بین رفته است، بنابراین شاید تنها گزینه در دسترس برای سرمایه‌گذاری همان فلز گرانب‌های طول تاریخ یعنی طلا باشد!

در پایان جدا از 3 فرض مطرح شده امروز روز سوم منفی بازار خواهد بود؛ 3 در فرهنگ ما و اصطلاحات روانی معناهای خاصی دارد به گونه‌ای که ضرب‌المثل‌هایی همچون تا 3 نشه بازی نشه بسیار در فرهنگ عامه رایج می‌باشد. 3 سرباز سفید و 3 کلاغ سیاه نیز از اصطلاحات رایج چارتیست‌ها در بازارهای مثبت و منفی سرمایه می‌باشند.

بنابراین امروزبا توجه به سومین روز از پرواز کلاغ‌های سیاه بر فراز شاخص بورس امکان جمع‌آوری سهام در انتهای ساعت معاملات جدا از تحقق هر کدام از 3 فرض بالا وجود خواهد داشت ولی اینکه آینده چگونه رقم می‌خورد بستگی به شرایط سیاسی کشور و تحقق هر کدام از 3 فرض ذکر شده خواهد داشت.


محمدکاویانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در رابطه با ریزش امروز صف های خرید شرکت ها و افت قیمت شرکت های جلودار بازار و همچنین کاهش 93 واحدی شاخص بورس اظهار داشت: اصلی ترین عامل در تغییر جهت محسوس بازار و تغییر صف های خرید چند ده میلیونی سهام به فروش و سیر نزولی نرخ سهام ناشی از کاهش قیمت جهانی یورو و تقویت دلار بود.

وی ادامه داد: چرا که با افزایش نرخ دلار و تضعیف یورو، نرخ جهانی محصولات فلزات اساسی کاهش می یابد. این مسئله موجب می شود سهام شرکت های فولادی و سنگ آهنی با سیر نزولی قیمت مواجه شوند.در نتیجه این وضعیت ، شرکت های تابعه و کوچکتر بورس نیز با روند نزولی قیمت ها روبرو می شوند.

به گفته کاویانی به جز این مورد برون سازمانی ، اقدام به شناسایی سود برخی فعالان از طریق فروش سهام ، نیاز به دوره استراحت تعدادی شرکت ها و نگرانی سهامداران تازه وارد از دیگر دلایل تاثیر گذار بر فضای منفی امروز بازار سهام بود.

وی در برابر این سئوال که چه تحلیلی از روند روزهای گذشته و آینده شاخص بورس دارد پاسخ داد: از منظر روش تکنیکالی،شاخص کل بورس بعد از ثبت رکورد های جدید و رشد تا محدوده 14 هزار و 300 - 200 واحدی نیاز به ترمیم و تعدیل دارد.بنابراین نباید و نمی توان انتظار داشت روند صعودی شاخص باز هم ادامه دار باشد.

کاویانی افزود: بررسی ها از پیش بینی شاخص بورس در روزهای آینده نشان می دهد بدون در نظر گرفتن اتفاق ها و رویداد های اثر گذار بر اقتصاد و بازارسرمایه کشور ، شاخص بورس ظرف دو سه هفته آینده در محدوده 14 هزار واحد با 200 واحد نوسان مثبت و منفی سیر کند.

وی در خاتمه گفت: در حالی سهامداران پر ریسک و حرفه ایی بازار در این شرایط اقدام به خرید سهام آینده دار می کنند که در مقابل سهامداران تازه وارد خصوصا " آن دسته کسانی که در سال جاری وارد بازار شده اند بهتر است ضمن پذیرش ریسک سرمایه گذاری در بورس، از رفتار های احساسی و بی منطق اجتناب کرده و به استفاده از تجزیه و تحلیل روی آورند.





نظرات 1 + ارسال نظر
شــــــــــــــــــــینیلی دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:16 ب.ظ http://shinili.ir

سلام خسته نباشید . به نظرت طلا میره بالا یا نه تا آخر سال ؟! بروز هستم خواستی سر بزن ممنون

سلام
احتمالش هست .. مردم دارن سرمایهاشون رو از بازار بورس میکشن بیرون .. بیشتر رغبت به سمت طلاست .
اما به نظر من الان اونهایی که زرنگن میمونن و ازین افت سود میبرن ..
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد