همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

خبری که دنیا را تکان داد

23

 میلیارد دلار ارزش گنج کشف شده در معبدهای هندوستان



خبری که دنیا را تکان داد

دنیا زیر و رو می‌شود


 خبر زمانی جنجال به پا کرد که ایندیا تایمز به نقل از یکی از مسوولان درگیر در برنامه کاوش گنج اعلام کرد رقمی که تا امروز هندی‌ها از گنج تازه‌شان اعلام کرده‌اند خیلی بالاتر از این حرف‌هاست؛ چیزی حدود 600 میلیارد دلار!

فکر می‌کنید یک گنج چقدر می‌تواند ارزش داشته باشد؟ یک میلیون دلار؟ یک میلیارد یا ... اصلا حساب این اعداد و ارقام را از سرتان بیرون کنید. گنجی که دو هفته پیش در هندوستان کشف شد، کاری کرد که تصور همه از گنج و ثروت باد آورده و ... به کلی عوض شود. این گنج که در زیرزمین یک معبد هندی پیدا شده، چیزی حدود 23 میلیارد دلار ارزش دارد، مبلغی که می‌تواند اقتصاد هندوستان و حتی منطقه را تکان بدهد. البته پیدا شدن گنج تازه شروع یک دردسر جدید است، این مجموعه با ارزش، حالا کلی صاحب پیدا کرده.



راهبان هندوی معبد «سری پادمانابهاسوآمی» ایالت کرالا سال‌ها از ورود مردم به قسمت مشخصی از معبد جلوگیری می‌کردند. مردم حتی اجازه نداشتند نزدیک طاقه‌های معبد بشوند. دست کشیدن به درهای مهر و موم شده معبد هم جرم حساب می‌شد. ماجرا ادامه داشت تا زمانی که یک گردشگر خارجی تصمیم گرفت به هر قیمتی که شده از یکی از درهای قفل شده ساختمان عکاسی کند. همین مساله باعث درگیری او و راهبان معبد شد. او هم برای اینکه هندی‌ها را ادب کند، دست به دامان یکی از معروف‌ترین وکلای منطقه کرالا شد و از او خواست تا با تشکیل پرونده‌ای قضائی راهب گستاخ را به سزای عملش برساند. وکیل هندی هم دست به کار شد و بعد از کلی تحقیق به این نتیجه رسید که درهای معبد هندی برای سال‌های متمادی به طرز عجیبی مهر و موم شده‌اند و رفتار راهب‌های آنجا چندان عادی و معمولی نیست. وکیل دادخواستی برای دادگاه عالی هندوستان نوشت. نوشتن شکایت نامه همان و ریختن پلیس هند به معبد و باز کردن درها همان!

 

کسی خبردار نشود

 

راهب‌های هندی خیلی تلاش کردند تا پای پلیس و نیروهای امنیتی به معبد تاریخی باز نشود. اما فایده‌ای نداشت. پلیس کرالا که هر بار به خاطر رفتار نگهبان‌ها با گردشگرها و بازدیدکننده‌ها با داستان تازه‌ای مواجه بود، این بار تصمیم گرفت کار را یکسره کند. مهر و موم طاقه اول که شکسته شد راز مگوی راهبان هندی هم برملا شد. در زیر زمین معبد کرور کرور طلا و جواهر وجود داشت. معبد «سری پادمانابهاسوآمی» شش طاقه بزرگ دارد که در 150 سال اخیر کسی حتی نزدیکشان هم نرفته.. طاقه اول پر از صندوق‌های طلا و جواهر بود و طاقه دوم مملو از مجسمه و تندیس‌های زرین از خدایان متعدد هندو. هنوز چهار طاقه دیگر دست نخورده مانده بود که کار به جاهای باریک کشید. دولت هندوستان اعلام کرد دیگر کسی حق ورود به معبد را ندارد تا معلوم شود چه میزان طلا و جواهر در زیرزمین قایم شده است!

 

پیش ما باشد بهتر است

 

همان روز اول که جریان کشف گنج فاش شد دورتادور معبد را پلیس و نیروهای امنیتی قبضه کردند. ماجرای عجیبی پیش آمده بود. خاندان سلطنتی «تراوانکور» که سال‌ها کار رسیدگی به امور معبد را به عهده داشت، اجازه بیرون بردن سر سوزنی از طلا و جواهرات را به مقامات دولت هندوستان نمی‌داد. طبق یک رسم دیرینه مدیریت معبدها وظیفه خانواده‌هایی است که هم حکمرانی منطقه را به عهده دارند و هم به امور مربط به زائران بودایی می‌رسند. همین رسم قدیمی به آنها این اختیار را داده که هر چه به معبد تقدیم شد مال آنها باشد. در واقع قانونا کسی نمی‌تواند به مال و اموال معبد بدون اجازه آنها تعرض کند. حتی اگر آن کس یک مقام عالی رتبه باشد. سر همین جریانات بین نیروهای دولتی هندوستان و راهبان معبد «سری پادمانابهاسوآمی» دعوا شد. حالا مردم هم پشت راهبان هندی را گرفته‌اند و معتقدند هدایایی که در این 150 سال تقدیم معبد شده، متعلق به راهبان است و کسی حق دست درازی به آن را ندارد. البته دادستانی هندوستان گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و تا امروز فقط دو طاقه باز نشده باقی مانده است. دعوا اما همچنان ادامه دارد.

 

طلسم گنج دامنگیر شد

 

داستان پیدا شدن گنج هندی از همان ابتدا دردسرساز بود. دو - سه روز اول تعداد زیادی از مردم به سمت معبد هجوم آوردند. نه اینکه بخواهند به گنج دست‌درازی کنند؛ خانواده‌های فقیر کرالا به معبد می‌آمدند و بچه‌هایشان را جلوی در به امان خدا ول می‌کردند و می‌رفتند. به این امید که آنها را به عنوان خادم معبد قبول کنند و آینده‌شان تامین شود!

دردسرها تازه شروع شده بود که راهب بزرگ معبد مرد. «ساندارا راجان» همان کسی بود که جلوی نیروهای امنیتی ایستاد و اجازه نداد حتی یک مثقال از طلاهای معبد از آن خارج شود.

حالا اینکه راهب 70 ساله خودش مرده یا سرش را یک جورهایی زیر آب کرده‌اند سوالی است که پلیس هندوستان هنوز هیچ جوابی برای آن ندارد!

 

بیشتر از اینها می‌ارزد

 

31 کیلوگرم سکه طلا متعلق به دوران حضور کمپانی هند شرقی، 100سکه زمان ناپلئون بناپارت، یک تن طلای خالص ریخته شده در قالبی به طول شش متر، یک گردنبند 15 متری با وزن 5/2 کیلوگرم، 10 کیلوگرم الماس دست نخورده، یک صندوقچه پر از آویزه‌های طلا و مروارید. 5000 انگشتر طلا، 1000 عدد گردنبند الماس نشان و بیشتر از یک میلیون عدد زنجیر طلای ریز و درشت... این فهرست تمامی ندارد. در فهرست بلند بالایی که مقامات خزانه داری هندوستان از گنج تازه یافته کرالا سیاهه کرده‌اند، جواهرات گران قیمت دیگری هم وجود دارد. نمونه‌اش مجسمه طلایی شیوای هندی که در اولین کاوش از زیر زمین به دست آمد و نشانه‌ای شد از وجود یک گنج بی‌پایان. روزهای اول که کاوشگران و باستان شناس‌ها وارد زیرزمین معبد هندی شدند و اولین در ورودی به گنجینه تاریخی را باز کردند ارزش گنج را 11 میلیارد دلار اعلام کردند. دو سه روزی بیشتر نگذشته بود که با باز شدن مهر و موم طاق دوم ارزش گنج یکدفعه به 23 میلیارد دلار رسید. هفت صندوق بزرگ پر از سنگ‌های قیمتی و 70 صندوقچه از جواهرات تزئینی ارزش گنج را یکشبه دو برابر کرد. اینجا بود که خبر پیدا شدن گنج مثل بمب در دنیا صدا کرد. 23 میلیارد دلار پول کمی نبود. درآمد ملی کنیا یا اتیوپی در سال تقریبا همین عدد است! با این اوصاف باز هم رقم اعلام شده حساسیت زیادی ایجاد نکرد. خبر زمانی جنجال به پا کرد که ایندیا تایمز به نقل از یکی از مسوولان درگیر در برنامه کاوش گنج اعلام کرد رقمی که تا امروز هندی‌ها از گنج تازه‌شان اعلام کرده‌اند خیلی بالاتر از این حرف‌هاست؛ چیزی حدود 600 میلیارد دلار!

 

دنیا زیر و رو می‌شود

 

تخمین ارزش گنج که اعلام شد دیگر فقط هندی‌ها نبودند که اخبار لحظه به لحظه پیدا کردن گنجینه‌های جدید معبد کرالا را دنبال می‌کردند. هندوستان یکشبه در راس اخبار اقتصادی دنیا قرار گرفته بود؛ آن هم در شرایطی که بحران اقتصادی آمریکا هر دقیقه وخیم تر از قبل می‌شد و یونان، پرتغال، اسپانیا و باقی کشورهای اروپایی هم دست به عصا اقتصاد بحران زده‌شان را پیش می‌برند. در چنین فضایی تزریق حجم عظیم دلارهای تازه کشف شده هندی می‌توانست محاسبات اقتصادی دنیا را به هم بزند. اگرچه هنوز در کشور تازه قدرت گرفته آسیایی 80 درصد مردم با روزی دو دلار دستمزد زندگی‌شان را می‌چرخانند و فقر و بدبختی از سر و کول مردم بالا می‌رود اما رشد اقتصادی هندوستان در چند سال اخیر این کشور را به چهارمین اقتصاد موفق دنیا تبدیل کرده و آنها به عنوان یکی از رقبای اصلی آمریکا و چین سعی دارند بیش از پیش روی اقتصاد جهانی تاثیر بگذارند. اگر رقم 600 میلیارد دلار ارزش گنج هندی درست باشد و اگر شایعه اینکه در هر کدام از طاقه‌های معبد هنوز چندین کیلو طلا و جواهر پنهان شده باقی مانده درست از آب در بیاید و از همه مهم‌تر اگر همه دارایی‌های معبد به دست دولت بیفتد آن وقت به زودی باید منتظر تولد یک غول اقتصادی باشیم: هندوستان!


نظرات 5 + ارسال نظر
ونوس جمعه 14 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:37 ب.ظ

درود
عجب خب خیلی از این گنجینه ها در دنیا هست که خیلی ها ازش خبر ندارند ولی دست زدن به این طلاها و جواهرات کاری درست است؟؟؟؟

درود بر تو
اره وجود داره .. زیر خاکها توی غارها و در اعماق اقیانوسها ..
کاره درستیه .. بالاخره باید برای حفظ و زندگی بشیریت و در رفاه قرار دادن اون باید خرج بشه ..

به نظرت موندنش چه ارزشی داره ؟
یا اینکه بگذارن تو موزه جلب توریست کنن و از اون راه درامد کسب کنن که زیاد فایده ای هم نداره ...
نمی دونم تو چی میگی؟

شکیبا پنج‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:52 ق.ظ http://kavirbienteha.blogsky.com

اینا همش ماله منه!!
منم شدم یکی از مدعی های جدید این گنجها!

قابل شما رو نداره خانم ...
فکر کنم با دیدن صفی که هندی کشیدن تا هر کدوم ثابت کنن گنج مال اونهاست بالکل موجودیت خودت رو هم زیر سوال ببری
اگه یه موقع تو این خر تو خری یه چیزی هم به تو رسید ما رو فراموش نکنی ها

من پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 08:45 ق.ظ

Khab پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 02:24 ق.ظ

ممنون ادمین جان،خیلی زیبا و با جزئیات،خسته نباشی،،،

سیدسجاد سه‌شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 03:38 ب.ظ

واییییییی ی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد