همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

نیما یوشیج

در گذشت نیما یوشیج پدر شعر نوی فارسی

   13 دی 1338

 


   آی آدم ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید!
                 یک نفر در آب دارد می سپارد جان
          یک نفر دارد که دست و پای دایم می زند
روی این دریای تند و تیره و سنگین که می دانید
آن زمان که مست هستید از خیال دست یاییدن به دشمن
                    آن زمان که پیش خود بی هوده پندارید
که گرفت استید دست ناتوانی را
    تا توانایی بهتر را پدید آرید
    آن زمانی که تنگ می بندید
           بر کمر هاتان کمر بند
      در چه هنگامی بگویم من؟
یک نفر در آب دارد می کند بی هوده جان، قربان!

 

یک رو.ز از سالمرگش گذشته .. روحش شاد.


اسمش علی بود و نام خانوادگی اش نوری اسفندیاری .

اجدادش از زمانهای دور , امیران محلی در مازندران بودند.

تخلص اش " نیما " هم اسم چند نفر از همین اجدادش بوده . خودش نوشته است :

" نیما یعنی کماندار برگزیده , شناخته شده "

در کودکی به تهران فرستادنش تا تحصیل کند . با این حال او از تهران بدش می آمد و در تمام عمر سعی بر فرار از آن داشت .

مدتی کارمند وزارت دارایی ؟( مالیه آن زمان ) بود که می گفت:

" ابداً به درد این کار نمی خورم .اگر به من می گفتند کوه البرز را از جا بکنم , آسان تر از این بود "

مدتی هم معلمی مدرسه کرد . از این کار راضی بود و می گفت : " شغلی را که به عهده دارم به صورت یک جنایت به ثبوت نرسیده است " .

زبان فرانسه می دانست و از مطالعه اشعار فرانسه به فکر نوآوری در شعر فارس افتاد .

در جوانی شعر نو گفت و در پیری به رباعی روی آورد . اصرار داشت همه بدانند " روستایی " است . وسواس شدید داشت و بیشتر عمر را در تنهایی و انزوا گذراند .


اشعار نیما  رو اینجا بخونید :   مجموعه اشعار نیما

نظرات 13 + ارسال نظر
شاهکار دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 04:16 ب.ظ http://many-money.persianblog.com

سلام
موافقم فقط چجوری اینکارو انجام بدیم که کلیک هامون زیاد بشه

میگم بهت ..

mersedeh دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 06:29 ب.ظ http://yedokhtare.blogsky.com/

salam..mamnoon ke be man link dadi too hame ba hamman ham linkidam too weblagam ham be oon ham be in yeki faghat age mishe linkesho avaz kon chon oon faghat amoozeshe clicki nist hala shayd kardamesh in yeki clicki kar mikone--http://yedokhtare.blogsky.com/
lotfan ba name •*..*•..•*..*•.عشق عشق عشق..•*..*•..•*..*•. link kon too hame ba ham migama..manam too hardotashoon be har dota bloget link dadam to ham be man bede:D tnx

؟؟؟؟؟

ارسلان دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 08:53 ب.ظ http://tooshpool.persianblog.ir

سلام
پیشنهادتو قبول دارم
ok

عالیه

مهدی دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:45 ب.ظ http://dinvaimaan.blogfa.com

سلام .
در جواب به شما دوست عزیز در مورد کامنت هایی که گذاشته بودی .
اصطلاحا به این بهونه ها میگند بهونه های بنی اسرائیلی . قصد جسارت ندارم فقط خواستم منظورمو برسونم . کسی تا حالا به خاطر قمه زنی نمرده و نخواهد مرد چون همانطور که گفتم این خود معجزه ی اباعبدالله الحسین است . توی این 700 یا 800 سالی که این رسم مونده تا حالا کسی به خاطر قمه نمرده .
اما در مورد تاریخچه . این رسم قمه زنی و دیگر عزداری ها منشاش همین ایران بوده است . یعنی این نوع عزاداری مخصوص ایرانی ها بوده که بعدا به جاهای دیگه هم رفته است . حدود 700 یا 800 سال قدمت داره . گرچه من متوجه هستم شما قصدت از پرسیدن تاریخچه چی هست ولی منتظرم حرفت رو بزنی .

اما اینکه ظلم تموم شد رفت . اینو قبول ندارم . همین الانم خود شخص من تاوان اون ظلم رو میدم .
میدونی چرا ؟ چون با شهادت اباعبدالله الحسین به کمالی که قرار بود برسم نرسیدم . اگه امام حسین علیه السلام موفق میشد که حکومت کنه الان وضع جهان این نبود . اوضاع خیلی فرق میکرد . دیگه این همه ظلم و ستم اتفاق نمیافتاد .
در ثانی اتفاقا با قمه زنی من ظالم تنش خیلی میلرزه . میدونی چرا ؟ ظالمانی چون صدام رضا شاه و فرعونیان زمان و ظالمانی همچون ... قمه زنی رو ممنوع کردند ؟ چون اونا از خون من میترسند . اونا میترسند که من خودمو به خون اغشته میکنم پس دیگه ترسی از خون ندارم . اونا از ادم های نترس میترسند . اونا میترسند که یک ادم نترس با اونها مخالفت کنه .
قمه زنی یکی از خوبی هاش اینه که من رو بر ضد ظالم ( هر کسی که میخواد باشه ) بلند میکنه .

[ بدون نام ] دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:46 ب.ظ

همین عقل شما میگه هر قومی و هر ملتی و هر قبیله ای مراسماتشون محترمه . اما اینکه میگی عقل این کار رو نمیپسنده من قبول ندارم . عقل و عقلا خیلی راحت با این مساله کنار اومدند که این هم یک نوع عزاداری هست .
در ثانی اصلا قبول میکنم که از نظر عقلی مشکل داره . خب مشکل داشته باشه . در راه دین و در راه امام حسین من جون خودم رو هم میدم که شاید عقلا بگند نه نباید جونت رو از دست بدی .

مهدی دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:47 ب.ظ http://dinvaimaan.blogfa.com

دشمن ؟ دشمن اسمش روشه . با هیچ چیزی از دین و ایین ما کنار نمیاد . بر فرض محال اگر قبول کنیم که عزاداری ما باعث رنجش عده ای می شود دلیل نمیشود که ما دست از دین خود برداریم . پس باید فردا منتظر باشیم به خاطر رنجش عده ای از نماز دست از نماز هم برداریم . مگر دین ما بر اساس نظرات دیگران بنا نهاده شده است که با نظر دیگران هم تغییر کند ؟

این کسانی این گونه عزاداری ها را مسخره میکنند ، کل دین و مذهب ما را مسخره میکنند .
با تمسخر دیگران دین خدا عوض نمیشود . این اشخاصی که مسخره میکنند دشمن دین و مذهب ما هستند و جز این هم انتظاری از انها نیست . مگر پیامبران الهی را مسخره نکردند ؟ ایا انها دست از دین خدا برداشتند؟
ایا صرف خوشایند نبودن رسومی از نظر دیگران ، موجب این میشود که آن قوم یا ملت از ایین و رسم خود دست بردارند ؟ مثلا در چین در مراسم عزا ، جامه ی سفید به تن میکنند . ایا ما حق داریم به انها بگوییم چون این عمل نزد ما قبیح است پس شما از این رسمتان دست بردارید .؟؟؟؟

مهدی دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:50 ب.ظ http://dinvaimaan.blogfa.com

از قدیم گفتند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است . شما میگی این همه فقیر داریم پس عزاداری تعطیل بریم به فقرا برسیم . من گفتم عزاداری جای خود فقرا جای خود .
شما که اینقدر دم از ازادگی میزنی چرا اعتراض نمیکنی که پول هایی که برای این مردمه چرا باید خرج بیگانه بشه .
شما تا حالا کار مهم و مهم تر شنیدی ؟ هیچ عاقلی با بودن کاری مهم تر دست به کاری مهم نمیزنه .
مثلا یه کاسه اب داری . و هم یه کوسفند تشنه داری که اگه اب بهش ندی میمیره و هم یه انسان تشنه داریم که اگه اب بهش ندی میمیره . شما به کدومش اب میدی ؟ اب دادن به گوشفند مهمه ولی اب دادن به انسان خیلی مهم تره . شما هیچ وقت کار مهم تر رو رها نمیکنه و مهم رو بچسبه .
بحث اینه . کمک کردن به دیگران خوب ولی اگه مشکلات خودمون حل شده باشه . مردم خودمون که دولت مردان مسول رسودگی به اونها هستند در مشکل به سر میبرند . ایا باید بریم به جاهای دیگه برسیم ؟
نکنه شما معقتدی اول باید کشور های دیگه رو اباد کنیم بعد به کشور خودمون برسیم .؟؟؟


تبسم سه‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:29 ب.ظ

کم پیدایی!!!!!!

شرمنده ..
میام پیشت

علیرضا چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:52 ق.ظ http://poolasan.persianblog.ir

سلام
برام پیام گذاشته بودید که درخواست همکاری برای درامد زایی داشتید
من گروهم رو تا آخر این ماه تکمیل می کنم
اگه موافقید با هم همکاری کاملی داشته باشیم

سلام
عالیه .. خوشحالم که پذیرفتی.
حتما ..

مقداد چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:15 ب.ظ http://kounkor88.blogfa.com

علی اکبرم
پسرم
عزیز دلم
تتتتتتتتتتتتتتوووووو چرا حساب قلبه خراب منو نمیکنی؟
یعنی واقعا انقدر منو یادت رفته؟
یه هو میام اینجا میبینم 10 تا اپ کردی
بی مقدمه
اخه منم ادممم(ایکون گریه)
از لجم هیچ کدوم رو نخوندم...
من درسهام که تموم میشه
نشونتون میدم...کورس گذاشتی؟داداش؟
همش قشنگ بود...حال کردم
نیما هم روی تخم چشای ما جا داره فقط خواهشا استه استه برو تا ما هم بهت برسیم. باشه؟
موفقیت تام و تمام و بی تمام رو برات ارزو میکنم...

سلام مقدادم
فدات بشم ..
من کوچیکتم .. حواسم به قلب نازک تو نبود .
این دیگه از بدشانسی توه .
خدا رو شکر که یواش یواش داری عاقل میشی ( آیکون خنده)
لطف کردی ..
خوشحال میشم .. از اینکه کسی میخواد باهام رقابت کنه خوشحال میشم.
خودم رو آماده نگه میدارم .. درسات رو خوب بخون .. آفرین
نظره لطفته .. میدونستم اونقدرهاهم لجباز نیستی..
چشم..
ممنون .. عزیزم

مقداد چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1388 ساعت 04:53 ب.ظ

دمه شما هم گرم
دوستتون دارم
ممنون

چاکریم ...
نگو ... یه جوری میشم.

arme چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1388 ساعت 06:17 ب.ظ http://www.arme.blogsky.com/

سلام دوست عزیز
از لطفت ممنونم.من هم روی تنها لینکی که توی وبلاگ شما پیدا کردم کلیک کردم.در ضمن شما رو لینک کردم
در صورت امکان منو با اسم
کسب درآمد&آپدیت روزانه آنتی ویروسNod32
لینک کنید
متشکرم

ممنون

مینا پنج‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1388 ساعت 01:33 ق.ظ http://sorati.blogsky.com

سلام
مرسی از لطفتون ..
میخواستم بگم که منم میخوام باهاتون همکاری کنم.
چیکار باید بکنم؟

سلام
خوشحالم از همکاریتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد