همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

عید غدیر خم

عید کمال دین . سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت
امیر المومنین علیه السلام
بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد 


از آغاز ذی القعده سال دهم هجری که مقارن با آخرین سال زندگانی پیامبر بود، به تمام مناطق مسلمان نشین و طوائف و قبائل مسلمان عربستان خبر داد که وی در این ماه به مکه معظمه خواهد رفت و مراسم عمره و حج را به جای خواهد آورد و بدین ترتیب بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان شکل گرفت، که معروف به حجة‌الوداع است. با پایان حج محمد به سرعت دستور حرکت جهت اجتماع در غدیر خم را دادند. حتی دوازده هزار از اهل یمن - که برای رفتن به وطن خود باید مسیر دیگری را میرفتند - به دستور او با کاروان مسلمانان همراه شدنددر میان راه مکه و مدینه در غدیر خم، آیه قرآن نازل گردید:ای پیامبر! آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده (به مردم) برسان. اگر این کار را نکنی، رسالت الهی را به انجام نرساندهای و خداوند از مردم نگاهات خواهد داشت

«

.

برخی بخشهای این سخنرانی - که در معرفی مقام امیر المومنین میباشد - چنین است

:

ای مردم! بدانید که خداوند علی ( علیه السلام)را ولی و امام شما قرار داده و اطاعت او را بر مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی از آنها پیروی کنند، و بر شهری و روستایی و عجم و عرب و آزاد و مملوک و بزرگ و کوچک و سفید و سیاه واجب ساخته‌است

.

آگاه باشید که « امیر المومنین » غیر از این برادرم کسی نیست و پیشوایی مؤمنان پس از من بر کسی جز او روا نخواهد بود

.

او جانشین من در امتم و پیشوای کسانی است که به من ایمان آوردهاند و نیز جانشین من در تفسیر کتاب خداست

.

خداوند دین شما را به واسطه امامت او کامل گردانید

.

به دستورات او گوش فرا دهید تا در سلامت بمانید و از او پیروی کنید تا هدایت شوید

.

ای مردم! من « صراط مستقیم »ام که خداوند شما را به پیروی آن امر فرموده‌است. آن گاه پس از من، علی ( علیه السلام)و پس از او، فرزندانم ( علیه السلام)از نسل او

.

من (از جانب خداوند) دستور یافتهام که از شما در مورد آن چه که از سوی خداوند راجع به علی ( علیه السلام) امیر المومنین و اوصیای پس از او( علیه السلام) آوردم، بیعت بگیرم و دست شما را بفشارم

.

خداوند به من امر کرده که از زبانهای شما در مورد آنچه بیان نمودم - راجع به علی امیر المؤمنین ( علیه السلام)و امامانی که پس از او میآیند ( علیه السلام)و از من و از اویند، اقرار زبانی بگیرم و چنان که خبرتان دادم، نسل من از صلب علی ( علیه السلام)است

.

همگی بگویید: «شنیدیم و اطاعت میکنیم و خرسندانه - در مقابل آن چه از سوی پروردگار ما و خویش دربارهی امامت علی امیرالمؤمنین( علیه السلام) و امامانی که از صلب او به دنیا میآیند( علیه السلام)، به ما رساندی - سر تسلیم فرود میآوریم. بر این عقیده زندهایم و با آن میمیریم و با آن (در قیامت) محشور میشویم. تغییر نمیدهیم و تبدیل و انکار نمیکنیم، تردید به دل راه نمیدهیم و از این عقیده بر نمیگردیم و پیمان نمیشکنیم

بعد از پایان خطابه، این آیه برپیامبر فروفرستاده شد

:

امروز کافران از دین شما مأیوس شدند. پس از آنان نهراسید و از من (پروردگار) بترسید. امروز دین شما را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام داشتم و اسلام را به عنوان دینتان پسندیدم

مراسم بیعت مسلمانان با پیامبر و امیر المؤمنین علیه السلام سه روز به طول انجامید و حتی بانوان با قرار دادن دست خود در ظرف بزرگ آبی که در سوی دیگر آن در درون خیمه، دست پر صلابت امام علی علیهالسلام قرار داشت، بیعت خود را اعلام میکردند

.

به نظر شیعه منافقین که گروه قابل توجهی را تشکیل میدادند، در ماجرای غدیر و به اراده الهی، نتوانستند نیات پلید خود را آشکار و عملی سازند. اما در میان جمعیت شبهه افکنیهایی نسبت به اقدام پیامبر انجام میدادند و شخصی به نام «حارث فهری» را تحریک نمودند تا نزد رسول بیاید و علی رغم همه تصریحات حضرت در ضمن خطبه، سؤال کند که آیا آن چه در مورد علی بن ابی طالب (علیه السلام) گفتی از جانب پروردگار بود یا از جانب خود؟ نبی اکرم در پاسخ فرمودند

«

:خداوند به من وحی کرده‌است و واسطهی بین من و خدا جبرئیل است و من اعلام کنندهی پیام خدا هستم و بدون اجازهی پروردگارم، خبری را اعلام نمیکنم

حارث که شدت غضب و غیظ نسبت به امیرالمؤمنینعلیه السلام همهی وجودش را گرفته بود گفت: «خدایا اگر آنچه (حضرت) محمد میگوید حق و از جانب تو است، سنگی از آسمان بر ما ببار و یا عذاب دردناکی بر ما بفرست

در پی این سخن، در مقابل دیدگان بهت زدهی حاضران سنگی از آسمان بر سر او فرود آمد و هلاکش گرداند

.

علامه امینی یاد کردهاند، ذکر نموده‌است. ترجمهی آیات اول این سوره چنین است

«

:درخواست کنندهای، عذابی را طلب کرد که (آن عذاب) اتفاق افتاد

عذابی که هیچ چیز نمیتواند آن را از حق پوشان دور نماید

عذابی از سوی خداوند صاحب

»

در پی نزول این آیه، رسول خدا دستور دادند تا همهی کاروانیان در آن محل اجتماع کنند، و در همان جا خطابهی طولانی غدیر توسط پیامبر اکرم ایراد گردید

نظرات 8 + ارسال نظر
امین شنبه 14 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 10:39 ب.ظ http://morpheus.blogsky.com

سلام!
دوست خوبم عیدت مبارک
هر روزت عید باشه!
خیلی کلیشه ای بود! ببخشید! اما خالی از حس نبود!

سلام
عید شما هم مبارک
ممنون .. همینطور برای شما.
حق با توئه .. دارم تکمیلش میکنم ..
ممنونم که بی رودربایستی نظرت رو میگی.
موفق بااشی

مقداد یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:21 ق.ظ

سلاااااااااااااااام بر رفیق گل ما...
چه خبر؟
با بچه ها اومدیم عیدی بگیریم.
بچه ها سلام کنید!
:سلام ما عیدی میخوایم!!!
میبینی که بچه هام هم دوست دارن عیدی بگیرن!!!!
خب چه قدر میدی؟
شماره حساب بدم

سلام خدا بر تو
سلامتی ..
رو چشم .. یه سبد گل یاس با یه قلب پر احساس برای تو دوست نسناس ..
خوب فقط و فقط چون به شعر میومد ادامش دادم .. خیلی گلی
منتظر باش تا برات چند تا کتاب بگذارم بخونی و حالش رو ببری
شماره مماره نمیخواد .. ما که با هم این حرف ها رو نداریم.
منتظر باش

مقداد یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:22 ق.ظ

ببین زود عیدی ما ور بده بریم.
از صبح تا حالا هیچی دشت نکردیم...

بی خیال ..باید تا موقع سبز شدن علفها صبر کنی ..

مقداد یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:23 ق.ظ

این شکلکهات هم بی زحمت درست کن.
مردم از بس خواستم درست منظورم رو بپرسم!!!!!(ایکون عصبانی)

چشم .. کمی وقت کم میارم.

(ناراحت) ÷(

تبسم یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 12:21 ب.ظ

ای جوانان دین خود را به وسیله ی آگاهی دینی حفظ کنید امام علی ع
عیدتون مبارک

ممنون ..

palina یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 09:05 ب.ظ

عیدت مبارک.
شاد باشی

سلام
ممنون که اومدی

نرگس دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 06:29 ب.ظ http://http://narciss7.blogfa.com/

سلام خوبی؟
عیدت مبارک
هرچند من قبلا تبریک گفته بودم

شاندل : " کسی می تواند ، در پای عشق بمیرد ، که پیش از آن ، زندگی در پیش چشم های وی ، مرده باشد"

سلام
ممنون
بله ..شرمندمون کردید ..
زیبا بود ... و کلی غم انگیز و اقعا نشدنی .
کم یا اصلا شایدکسی پیدا نشه تو این دوره زمونه اعتقادی به این حرفها داشته باشه..

.::Roya_Hakim20::. سه‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 10:44 ب.ظ http://sarneveshtestan.blogsky.com

خیلی خوشحال شدم که به وبلاگم سر زدین... البته وبلاگم نه...وبلاگتون... بازم از این کارا بکنید.
موفق باشید...

سلام
خواهش میکنم ..این چه حرفیه .
چشم .
سلامت باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد