همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

مهدی اخوان ثالث (mehdi akhavan sales)

مهدی اخوان ثالث


هیچ کس مانند او نتوانسته است حال ملتی را که از 4 هزار سال تاریخش , فقط 400 سال آخر را ابر قدرت نبوده اند را بیان کند.




برای دیدن عکسهای روی لینک کلیک کنید



نمی شود قیافه مرد با آن موهای مجعد و نیمه بلند و سبیل های مردانه اش را به این راحتی ها فراموش کرد . نمی شود ام اخوان را شنید و " هوا بس ناجوانمردانه است " را زمزمه نکرد .

وقتید که در شهریور 1369 بعد از یک دوره بیماری طولانی درگذشت . او را به توس بردند و در پایین پای فردوسی دفن کردند . شاید هیچ تصویر دیگری برای مهدی اخوان ثالث گویاتر از این نباشد, همنشینش ابدی دو شاعر.

اخوان در همین شهر بدنیا آمد .در خراسان .اسفند 1307. سرزمینی که معروف است خاکش شعر خیز و شاعر پرور است.
ابتدا یک چشمش بینایی نداشت اما به طرز معجزه آسایی شفا یافت تا به قول خودش همه چیز را با یک چشم نبیند و بداند که در جهان هم چیزهایی خوشایند و هم نفرت انگیز است.

پدرش عطار بود و کوچ کرده از شهر یزد. در اجدادش هیچ شاعری نبود و تا سالها جز " گلستان " هیچ کتاب شعر دیگری نخواند. با این همه وقتی در نوجوانی شعر گفتن را آغاز کرد پدرش او را به انجمن های ادبی خراسان برد .شاعران سالخورده چنان از کشف این جوان خرسند شدند که به او تخلص " امید " دادند. ملک الشعرای بهار گفته بود " این جوان امید غزل فارسی است "
اما تقدیر چنین بود که میم. امید بزرگترین گوینده قالب نو شعر فارسی شود و نومیدانه ترین شعرهای تاریخ را بسراید.

شادی نماند و شور نماند و هوس نماند / سهل است این سخن که مجال نفس نماند /

فریاد از آن کنند که فریاد رس رسد / فریاد را چه سود چو فریاد رس نماند

چهره ای پر صلابت , قامتی کوتاه و تنی ورزیده داشت . در جوانی آهنگری می کرد . بعد معلم مدرسه شد و در مطبوعات می نوشت .گویندگی رادیو و اجرای برنامه در تلویزیون و ویراستاری کتاب در انتشاراتی ها را تجربه کرد. مدتی هم استاد دانشگاه بود و ادبیات دوره سامانی را تدریس میکرد.در مشهد , ورامین , آبادان و تهران روزگار گذرانید و در دوره ای پر آشوب زندگی می کرد . دو بار زندانی شد . یک کودتا , یک انقلاب و یک جنگ را به عمر دید . 17 کتاب منتشر کرد و دخترش را در جوانی از دست داد . . شعر گفتن برایش ساده ترین کار بود . تار هم میزد . با زیر و بم ادبیات فارسی و عربی آشنایی تمام داشت و به قصد هماوردی با شعرای بزرگ ایران طبع آزمایی های بسیار کرد .شوخ طبع بود و سر به سر دوستانش میگذاشت .رد طنزش در نثرش پیداست. با این همه هیچ یک از اینها گویای احوال او نیست.

منتقدان اخوان را شاعر شکست لقب دادند.
آل احمد میگفت او صدای قرن ماست .
نادر ابراهیمی نوشته " اخوان ثالث یک آواز کوچه باغی قدیمی بود "


شفیعی کدکنی او را کیمیاگری میداند که از کلمات طلا میساخت .او در شعر معروف " این شب ها " یش خطاب به اخوان سروده : در این شب ها که گل از برگ و برگ از باد و باد از ابر می ترسد / تویی تنها که میخوانی / رثای قتل و عام خون پامال تبار آن شهیدان را .../
بهبهانی میگفت اخوان از باختن حماسه میسازد.
شاملو معتقد بود او فردوسی زمانه است.
فرخزاد قدرت سخنوری اش را با سعدی مقایسه میکرد...


 


همدرد من ! عزیز من! ای مرد بینوا
آخر تو نیز زنده ای ، این خواب جهل چیست
مرد نبرد باش که در این کهن سرا
کاری محال در بر مرد نبرد نیست
زنهار ، خواب غفلت و بیچارگی بس است
هنگام کوشش است اگر چشم وا کنی
تا کی به انتظار قیامت توان نشست
برخیز تا هزار قیامت به پا کنی



دانلود کتابهای شعر او (PDF) :


آخر شاهنامه                  دانلود

زمستان                        دانلود

زندگینامه اخوان ثالث       دانلود     



اشعار مهدی اخوان ثالث را اینجا بخوانید www.avayeazad.com 

نظرات 13 + ارسال نظر
ققنوس جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:46 ق.ظ http://www.ghooghnoss.blogfa.com

سلام علی اکبر جان
ما هم یه کوچولو داریم
تازه خبر رسیده حالش خوب نیست
تو که درد ما رو حس می کنی
دعا کن!!

سلام
حتما ... از خدا میخوام تا این کوچولوی نازنین رو که عکسش رو هم تو وبلاگ گوربان دیدم رو شفا بده ...و ان شاالله هر چه زودتر به آغوش گرم پدر و مادرش برگرده .. خدایا همه امیدمون به توست به تو که دوست نداری ناراحتی بندهای مخلصت رو ببینی ..پس دعاهای این خانواده رو با بازگشت دوباره این کودک به زندگی عادی و کودکانه اش بی نصیب نگذار..
خدایا کمکشون کن تا شروعی تازه رو آغاز کنن...
خدایا شفای این کودک معصوم رو از درگاهت خواستارم..

علی ایزدیار جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:34 ب.ظ http://www.e-kh.blogsky.com

من نیز شما را لینک کردم .

نرگس جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 11:11 ب.ظ http://http://narciss7.blogfa.com/

لحظه دیدار نزدیک است .
باز من دیوانه ام، مستم .
باز می لرزد، دلم، دستم .
باز گویی در جهان دیگری هستم .
های ! نخراشی به غفلت گونه ام را، تیغ !
های ! نپریشی صفای زلفم را، دست!
آبرویم را نریزی، دل !
- ای نخورده مست -
لحظه دیدار نزدیک است .

مهدىاخوان ثالث

زیباست ..
یادمه وقتی رضا صادقی این شعر رو در آهنگ جدیدش خوند .. خیلی این شعر رو زمزمه می کردم..
ممنون که اومدی

مهناز شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:08 ق.ظ http://freeflash.blogsky.com/

ساخت هدر (سرصفحه) و منو های متحرک فلش به صورت کاملا رایگان در کمتر از ۲۴ ساعت برای اولین بار در ایران !!
فقط تا پایان ماه مبارک رمضان
http://freeflash.blogsky.com/

ققنوس شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:47 ب.ظ http://www.ghooghnoss.blogfa.com

سلام علی اکبر جان
ممنون که بهش سر زدی
خیلی خوشحال بود که دردش رو می فهمن
دستت درد نکنه

سلام
خواهش میکنم.. این وظیفه هر انسانی که توی همچین روزها و وقت هایی به همنوعش کمک کنه .. هر چند کوچیک .. حتی با جملاتی روحیه بخش ..
منم خوشحالم که تونستم کمی از اون حال و هوا درش بیارم/
خواهش میکنم..
ان شاالله که هر چه زودتر حال کوچولوی قشنگش خوب بشه.

مهسا شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:00 ب.ظ http://qqqq.blogsky.com

سلام علیکم
اخر شاهنامه و زمستون رو دانلود کردم استاد
ممنون .
دایی حال خواهر زاده عزیز چطوره ؟ ان شاالله که رو به بهبودی باشن.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تو وبلاگ شما اگه اتو کشیده حرف بزنم دق می کنم !‌ :دی
می گم ۱ پیشنهاد : بیا بعد ۲ سال از این شکلک ها بذار تو سیستم نظر دهی ت . به خدا مٌردم بس که ۲ سال دو نقطه دی زدم !‌ بذار شکلک بزنیم همگی حالشو ببریم :دی
:دیی :دیی
(فکر کردی فقط خودت بلدی پیشنهاد بدی ! :دی)
آقا تو برنامه تون نقاشی هم نشون میدین ؟ نقاشی بکشیم پست کنیم :دییی
خوب فکر کنم بیشتر از کوپن ام حرف زدم !‌ نگاهتون می گه این محل و ترک کنم به نفع ام ه !‌
راستی اینم بگم برم : من شعر خیلی دوست دارم مرسی از پستت.
عزت زیاد.

علیکم اسلام
خوبه ... ان شالله وقت خوندنشون رو هم پیدا کنی.
خواهش
بحمدالله حالش خوبه .. خدا رو شکر میکنم که جواب دعاهای هممون رو داد.ازت میخوام که توی این ماه مبارک هم فراموشش نکنی. ممنون
---------------------------------------------------
بابا جان خونه خودته .. راحت باش .پات رو , هم میتونی دراز کنی , هم میتونی دراز نکنی .. میله خودته . هر چی که توی مغزت میاد بگو خجالت هم که نمیکشی.
خدا رحم کنه . اومدی انتقام بگیری.
چشم .. اطاعت میشه ..دیگه؟
نه دیگه ما پیشنهاد میدیم ولی وقتی ترتیب اثر داده نمیشه به چه درد میخوره .. اونقدر تنبل شدی به روز نمی کنی ..میخوای یه سرو دستی به وبلاگت بزنی ..من که چشمم آب نمیخوره.
خدا رو شکر هنوز اون ته مه های مغزت یه چیزهایی مونده ...

درباره این آخری هم باید بگم که اگه نمیگفتی میدونم شب خوابت نمی برد. دیگه اینقدر لوسمون نکن.
زت زیاد

علی ایزدیار شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 11:25 ب.ظ http://www.e-kh.blogsky.com

با عرض سلام خدمت جناب عالی

اینجانب از شما دوست گرامی تقاضا می کند :

حتما به وبلاگ من سر بزنید و در طرح ختم قرآن به نیت شفا یافتن همه ی بیماران شرکت کنید .

کافی است که فقط ۱ جزء از ۳۰ را انتخاب کنید و آن را ختم کنید ما نیز نام شما را در جدول مینویسیم .

اللهم عجعل لولیکل فرج

سلام
حتما .. حرکت خوب و خدا پسندانه ایست ..
من موافقت خود را اعلام میدارم.
ممنون
موفق باشید

سبله دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 11:47 ق.ظ http://www.sabaleh.blogsky.com

سلام
خوبی؟
ممنون که اومدی
بازم پیش ما بیا

سلام
ممنون .. خوبیم خداروشکر
خواهش میکنم .. اگه ما نیایم کی بیاد.
حتما
موفق باشی

مهسا دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 11:16 ب.ظ http://qqqq.blogsky.com

سلام علیکم
احوال شما
هی من میرم میام سلام میکنم :)) یاد مامانم افتادم به من می گه مثه دهاتی ا از دره اتاقت هم می ای بیرون سلام میکنی ... حالا شده حکایت بلاگ شما روزی ۵ تا هم کامنت بذارم تو همش سلام میکنم :)) بگذریم.

علی اکبر به جون خودم به پیشنهادت رد مورد بلاگم فکر کردم و سعی می کنم انجام بدم ولی شاید یه کم طول بکشه .

=)) وای خنده ام گرفت =)) فکر کن ادم وبلاگ داشته باشه ... بعد تو قسمت نظر دهی به ادم پیشنهاد بدن که فکر نیم کنید بهتر باشه بالاخره وبلاگتونو اپ کنید ؟ =)) خداییش بلاگ ی که اپ نشه به چه درد می خوره ؟ =))
ولی چشم گرد گیری می کنم اون تار عنکبوتا رو تمیز می کنم .. فعلا دارم می رم مسافرت :دی ایشالا برگردیم کون فیکون می کنیم کل بلاگ اسکای رو :دییییییییییی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اره بابا شعر ها رو که دانلود کردم یه مقدار خوندم ؛ شعر ِ خونم رفت بالا دیدم دارم اُو ِر دوز می کنم فعلا کوتاه اومدم.

علیکم السلام
ممنون از احوال پرسی های شما.خوبیم./
زرنگی دیگه دوست داری همش ثواب جمع کنی.
------------
خدا رو شکر که میبینم روی بعضی پیشنهادات هم فکر میکنی . راستی وقت فکر کردن که داری؟ .. منتظریم.
----------
خوبه که آدم کاری نکنه و به کار نکردش بخنده . تا حالا که بدرد خورده ..بدرد سر کارگذاشتن...
----
به سلامتی داری بار سفر می بندی .. خوش بگذره.
حالا برو بیا بعدا دربارش صحبت میکنیم... الان دم رفتنی سر حالی یه چیزهایی میگی .. باشه ..
---------
خوشحالم که بالاخره داری از کامپیوترت استفاده ی بجا میکنی..

سفر بی خطر
موفق باشی

ققنوس سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 05:50 ب.ظ http://www.ghooghnoss.blogfa.com

بردنش اتاق عمل
دعا...

ان شاالله هر چی که خدا بخوادهمون بشه...
من براش دعا کردم و امیدوارم که خداوند بزرگ دعای من گنهکار رو قبول کنه..

محمد رضا چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:11 ق.ظ http://freeflash.blogsky.com/

ساخت انواع هدر (عنوان)و منوی متحرک فلش برای تمامی وبلاگ ها فقط تا پایان ماه مبارک رمضان برای اولین بار در ایران به صورت کاملا رایگان!!!

palina چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 09:28 ب.ظ http://http://khamoshi.blogsky.com

میخواهم بشنوم اما......

سلام

میشنوی ... اگه بخوای .خواستن توانستن است.
اومدم تا منم بشنوم

ویدا یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:59 ب.ظ

صف ظلمت فشرده تر میگشت

دره ی شب عمیقتر میشد

آسمان با هزار چشم حسود

در نظارت دقیقتر می شد


پیروز و برقرار باشید

سلام
خیلی زیبا بود ..ممنون
سلامت باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد